HYDROLIFT: Denne el-fergen er nå under bygging hos Hydrolift i Fredrikstad. Allerede tidlig neste år skal den settes i prøvedrift i Glomma. Foto: Eker Design.

El-ferge fra Hydrolift snart klar for Glomma

Hydrolifts første el-ferge er nå under bygging i Fredrikstad. Bård Ekers «baby» skal settes i prøvedrift på Glomma allerede i januar neste år.

Publisert Sist oppdatert
GLOBALT: Bård Eker og hans designteam tenker globalt med sine nye el-ferger. Effektive selvgående fartøy kan erstatte kostbare broprosjekter. Foto: Amund Rich. Løken.

Hydrolift Smart City Ferries – eller Hyke, som tjenesten kalles – tar sitt utspring i de uutnyttede vannveiene som finnes i de fleste byer i verden og hvor kø- og forurensingsproblemer er en kjempeutfordring. Nå skal løsningen prøves i Glomma.

«Løsningen er elektrisk»

-Løsningen ligger i å lage elektriske og etter hvert selvkjørende byferger som skal utgjøre hovedelementet i å transportere personer og gods i bykjernene verden over. Prosjektet har et globalt perspektiv, sa Hydrolifts Bård Eker i et intervju med Båtmagasinet tidligere i år. El-fergene skal i utgangspunktet ha en marsjfart på fem knop, noe som absolutt er et lysår unna fartsområdene som Hydrolifts fritidsbåter opererer i.

-Samtidig er det først og fremst i det lave fartsområdet hvor dagens batteriteknologi fungerer i forhold til ytelse og vekt. Derfor passer det bra å begynne der, sier Eker.

-Som en del av det å få fergene til å bli autonome, ligger det mange sikkerhetsfunksjoner som vi kan tilpasse Hydrolifts profesjonelle båter og også fritidsmodellene fremover, sier Eker.

Redningsselskapet tenker grønt

GRØNT REDNINGSSELSKAP: Hydrolift utvikler sin R 42 også i en stadig grønnere retning. Foto: Hydrolift.

Teknologi og designer som hånd i hanske i Bård Ekers og hans designteams tenkning. Derfor har teamet også kommet et godt stykke på vei for å realisere Redningsselskapets grønne skifte. Tilsvarende Hydrolifts R 42, som allerede er redningsskøyter i Staff-klassen, skal det utvikles båter i det nye Green Sever-prosjektet.

-Dette skal bli en teknologiplattform som muliggjør en halvering av CO2 utslippet for hele flåten til redningsselskapet innen 2030. Her inviteres ulike teknologileverandører til å delta, både for å oppnå grønne drivlinjer og ikke minst skape et smart fartøy i forhold til energiutnyttelse, effektivitet og ressursbruk, sa Bård Eker til Båtmagasinet i intervjuet.

OVER GLOMMA: Forbindelsen mellom Brekkhus og Vaterland over Glomma i Fredrikstad skal testes ut med den nye el-fergen Hyke.

Drammen viser interesse

Men nå aller første er det el-ferger som skal realiseres og lanseres.

-Vi møter stor interesse fra ulike byer i verden. Vi kommer til å starte i Fredrikstad med uttesting, og deretter ligger flere norske byer inne i vår plan på veien til eksportmarkedet, sier han. Etter hva Båtmagasinet forstår er også Drammen svært interessert og kanskje blir neste elveby ut. Planen er at tusen ferger skal på vannet verden over innen 2030.

-Aller første kan det bli aktuelt å sette den nye el fergen inn i et prøveprosjekt mellom Brekkhus og Vaterland ved Glommas utløp i Fredrikstad, sa direktør Bjørn Utgård i Hydroliftselskapet Hyke på Østfoldkonferansen tidligere i denne måneden.

– Nitti prosent av verdens byer har navigerbare vannveier. At det er mulig å utnytte bedre, skal Hyde bevise med sitt prosjekt i Glomma, sa han.