HALVE MAKTEN PÅ UTENLANDSKE HENDER: Bård Eker gir fra seg «halve makten» i Hydrolift. Internasjonal storinvestor er på plass med 50 % eierandel. FOTO: AMUND RICH. LØKEN caption
HALVE MAKTEN PÅ UTENLANDSKE HENDER: Bård Eker gir fra seg «halve makten» i Hydrolift. Internasjonal storinvestor er på plass med 50 % eierandel. FOTO: AMUND RICH. LØKEN caption

Bård Eker selger halvparten av Hydrolift

Bård Eker slipper «internasjonal beintøff investor» inn med 50 prosent eierandel i Hydrolift.

Publisert Sist oppdatert

-Har du lest Finansavisen nå? Bård Eker svarer med et spørsmål på mobilen før vi får sagt et ord.

-Ja, det bekrefter vi, og får da forklart umiddelbart at ikke alt som står på trykk er riktig. For på fronten i avisen i dag står det at en «britisk gribb tar rattet i Hydrolift». Han heter Dan Bordessa og skal for en tid tilbake ha lånt Hydrolift 35 millioner, penger som nå er konvertert til egenkapital. I tillegg har han skutt inn 15 millioner, slik at han totalt har gått inn med 50 millioner kroner på eiersiden og blir 50-prosent eier. «Gribben» er kjent i Norge fra før, skriver Finansavisen. Gjennom investeringsselskapet sitt skal han ha hatt en sentral rolle da Tandberg Data ble slått konkurs i 2009.

«Anbefalt av Pareto»

- Dan er ikke britisk, han er kanadier og hans rolle i den konkursen har jeg ikke engasjert meg i, sier Bård Eker.

-Jeg fikk Dan anbefalt av Pareto da jeg for en tid tilbake startet jakten på en solid internasjonal partner. Slik kom han inn og dette samarbeidet har utviklet seg og er styrt fra vår side. Det er vi som har tatt initiativet til det nye partnerskapet og har ingenting med krav om konvertering av lån fra Bordessas side.

-Så du slipper frivillig inn ny medeier i din baby Hydrolift?

-Som sagt har vi lenge hatt en plan om å få inn en aktiv partner. Vi vil ha opp volumet vårt og vi vil videreutvikle båter i high-end-markedet og vi vil vende blikket internasjonalt. Da trenger vi større muskler, sier Bård Eker.

«Båtproduksjonen blør»

-Båtproduksjonen din blør jo økonomisk, denne delen av selskapet står for et samlet tap på rundt 200 millioner kroner?

- Jeg har jo vært tydelig i denne delen av virksomheten har vært viktig for kreativitet og utvikling. Det er jo dette jeg elsker aller høyeste, få utvikle moderne båter, og det skal vi fortsatt gjøre her i Fredrikstad. Jeg henter jo inn en investor fordi vi har tro på strategien videre.

Nå er alle de 44 ansatte tilbake etter en kraftig nedbemanning i 2018.

-Vi vil ansette flere, men den største utfordringen akkurat nå er mangel på fagfolk. Etter at norsk båtproduksjon er lagt ned eller flyttet ut av landet har også båtbyggerfaget blitt sterkt skadelidende. Vi må lære opp nye folk fra bunnen av, og det kan være en utfordring, sier han og er klokkeklar på at Fredrikstad er stedet hvor Hydrolift også i fremtiden skal bygge sine båter og at han selv skal holde godt i rattet, selv om friske krefter også slipper til. Skjønt "holde i rattet". Akkurat nå har han et bankende hjerte for sin selvkjørende elektriske "Hydrolift Smart Ferry".

SELVKJØRENDE: Hydrolift er i startgropa med sin nye generasjon selvkjørende elektriske ferger.
SELVKJØRENDE: Hydrolift er i startgropa med sin nye generasjon selvkjørende elektriske ferger.

- At partneren beskrives som beintøff, det er jo bare en styrke. Vi skal jo opp og frem og vinne nye markeder, sier Bård Eker til Båtmagasinet.

Powered by Labrador CMS