Min horisont

LYDLØS: I juni ble det arrangert el-båtkonferanse i Arendal. (FOTO: ATLE KNUTSEN).
LYDLØS: I juni ble det arrangert el-båtkonferanse i Arendal. (FOTO: ATLE KNUTSEN).

Alle tror de har rett om elbåter

Mediedekningen rundt utviklingen av el-båter preges av svært få kritiske spørsmål. Det er ingen grunn til å tro at «elbåter tar helt av» med den første, skriver redaktør i Båtmagasinet Atle Knutsen i Min horisont.

I juni ble det arrangert el-båtkonferanse i Arendal, den såkalte Lydløs-festivalen. Både under og i etterkant av arrangementet har vi registrert uttalelser som «formidabel etterspørsel etter el-båter», og «Lydløs-festivalen viser at det er et stort tilbud av el-båter allerede i dag». Den 24. juni skrev teknisk ukeblad at «Elbåt tar helt av».

Nesten samtlige el-båtprosjekter er i sin spede begynnelse, og salgsvolumene er ytterste beskjedne sammenlignet med tradisjonelle båter. Når noen medier skriver om «elbåtindustrien» så er det en betydelig overdrivelse. Det samme er påstanden om at el-båtene er lydløse. Vi målte støynivået i xShore til 80 dB(A) ved 32 knop. Det er like mye som i en hvilken som helst velbygd fossildreven motorbåt.

Aktørene som bygger el-båter per i dag er få, og en kvalifisert gjetning er at den samlede nordiske el-båtproduksjonen muligens tilsvarer årsproduksjonen av én modell hos én av de middelstore, nordiske båtprodusentene. Det handler om noen titalls båter per år.

«Det er et stort paradoks at mange av el-båtene som utvikles markedsføres med planende marsj- og topphastigheter har drivlinjer som egner seg best i deplasementsfart.»

Atle Knutsen

Det er et stort paradoks at mange av el-båtene som utvikles markedsføres med planende marsj- og topphastigheter samtidig som de har drivlinjer som egner seg best i deplasementsfart. Båtene har altså et skrogdesign som er optimalisert for en fart som de kanskje kan holde en snau time. Om vi sammenligner kapasitet og rekkevidde på dagens planende el-båter med prøveprosjektene til Nimbus for 8-10 år siden, så har utviklingen nesten stått stille.

«Dagens løsninger setter store begrensninger på energilagringen, og for å løse det så må vi kjøre saktere eller kortere.», sier sjefen for Volvo Pentas marinedivisjon, Johan Inden.

På sidene 22-27 i denne utgaven har vi en større reportasje om el-båter der vi blant annet har intervjuet den svenske designeren Ocke Mannerfelt. Han er tydelig: - Det man gjør med raske el-båter i dag, er et forsøk på å få kunden til å kjøpe noe som ikke er ferdigutviklet.

Venstre vil at alle nye fritidsbåter skal være elektriske innen 2030, meldte NRK 12. juli. Forskningsleder i Sintef Ocean, Anders Valland, anbefaler ifølge NRK heller å kutte utslippene fra andre som ferdes på sjøen, for eksempel skipsfart, som står for betydelig større utslipp av klimagasser. Valland hevder at selv om man elektrifiserer hele verdens fritidsbåtflåte så vil det ikke bety noe som helst med tanke på klimagassutslipp.

Uavhengig av hvem som har rett, så er det et faktum at tidslinjen for utfasing forbrenningsmotorer som EU-kommisjonen presenterte i midten av juli vil ha stor betydning også for båtbransjen og fritidsbåtflåten. «Jeg tror at vi like gjerne først som sist må erkjenne at vi må endre vårt liv på sjøen etter dette.», sier Ocke Mannerfelt til Båtmagasinet.

Jeg tror han har rett.

Atle Knutsen

Redaktør

Powered by Labrador CMS