Knop & stikk
Spleisemannen: Halvstikk
Terje Forsberg fra Sarpsborg har spleisa tau siden 1957. Nå lærer han bort de viktigste knutene som brukes til sjøs.
Halvstikk er en knute som blir lite brukt i sin enkle versjon, men dobbelt halvstikk er meget anvendelig. Det er en sentral knute i festefamilien, og brukes gjerne for å fortøye båten rundt stolper.
Halvstikk består av ett “øye”, dobbelt halvstikk består av to. Knuten fungerer ved at tauet kniper over etter hvor hardt tauet strammer. Den benytter også friksjonen mot objektet som tauet omslutter.
Stikket kan slås samtidig som tauet er under belastning. Den kan slås over åpne festepunkt (pullerter eller stolper) eller tres gjennom lukkede kretser (ring eller på rekka). En viktig fordel med knuten er at den er lett å justere strammere og slakkere etter at den er slått!
Fortøying
Når båten skal fortøyes er halvstikk en god knute å ha på repertoaret. Den kan brukes rundt påler på brygga og trær i naturhavner. Under fortøyning er det viktig at båten ligger stabilt og at man har tilstrekkelig tauverk for å sikre dette.
Hvis fortøyningen ikke er riktig kan dette ha konsekvenser for både båt, utriggere, brygge og annet utstyr. Det er nødvendig at tauet har noe slakk for å forhindre rykk og napp. Samtidig bør det ikke være for slakt fordi båten vil da forflytte seg for mye rundt.
Det er naturlig nok stor forskjell på innhavn og uthavn. En innhavn er ofte godt tilrettelagt for skånsom fortøyning og bindemuligheter. I en uthavn må man gjerne være litt mer kreativ for å få båten til å ligge trygt.
Seatronic anbefaler
Ketil Jacobsen i Seatronic anbefaler å fortøye båten på godværdager, god tid før stormen inntreffer. Mange frykter uthavn, men er man riktig utstyrt burde det være verdt det.
Det er viktig med en god dregg som slippes tidlig, for at den skal sette seg skikkelig, med galvanisert kjetting og blytau med kause. Så er det fornuftig å ha et bergkilesett for variert terreng. Videre anbefaler Jacobsen et langt og solid tau for å sikre båten for vind og strømninger.
Tauene er gjerne mer elastiske enn før, men for ekstra sikkerhet kan det være lurt å ha en smart fortøyningsfjær. Den kan man ganske enkelt tre på tauet for å få mer elastisitet og forhindre rykk og napp.