En tøffing har ankommet Svalbard

Det finske verftet Kewatec Shipyards har levert en tøffing av en arbeids- og forskningsbåt til Svalbard.

Publisert Sist oppdatert

Båten skal brukes til undervisning og forskning ved verdens nordligste universitet, Universitetssenteret på Svalbard (UNIS). Leveransen har blitt gjort sammen med Kewatecs norske datterselskap Martec AS i Florvåg på Askøy.

UNIVERSITETSBÅT: «Hanna Resvoll» skal delta i forskning og undervisning i regi av verdens nordligste universitet på Svalbard. Foto: Produsent.
UNIVERSITETSBÅT: «Hanna Resvoll» skal delta i forskning og undervisning i regi av verdens nordligste universitet på Svalbard. Foto: Produsent.

Fått navn etter miljøpioner

Kewatec Serecraft S14 ble først fraktet på bil fra Borgå, i den østligste finlandssvenske regionen ikke langt fra Helsingfors, til Tromsø. Transporten fortsatte med sjøfrakt til Longyearbyen på Svalbard.

Serecraft S14 er 14,1 meter lang og 4,2 meter bred og har to Yanmar-motorer på 509 hestekrefter hver. Båten har fått navn etter forskeren Hanna Resvoll, som var den første kvinnelige arktiske forskeren på Svalbard, tilbake i 1907. Hanna Resvoll var var også en pioner innen for miljøvern og var norges første miljøverner.

HANNA RESVOLL: Den 14 meter lange forskningsfartøyet bærer navnet til en av landets første miljøvernere. Foto: Produsent.
HANNA RESVOLL: Den 14 meter lange forskningsfartøyet bærer navnet til en av landets første miljøvernere. Foto: Produsent.

-Dette er den andre båten Martec leverer til Svalbard. I 2019 leverte vi en oppsynsbåt til Sysselmesteren, sier daglig leder Gisle Johnsen i Martec.

Bygget for is og kaldt klima

-Vi må få takke UNIS og prosjektleder Charlotte Sandmo for et godt samarbeid i utviklingen og leveransen av «Hanna Resvoll». Fartøyet skal utføre forskningsoppdrag langs kysten av Svalbard, «landet med de kalde kyster», sier Johnsen.

Opplæring og igangkjøring av båten for isforhold og det arktiske klimaet er i gang. Forholdene har vært gode for å teste båten. Temperaturen har vært mellom -7° og -18°C og bølgene i Isfjorden har vært opptil tre meter på det meste.

-Vi har testet og kan fastslå at sjøegenskapene og varmesystemene er funksjonelle, sier Markus Magnusson, prosjektleder i Kewatec om det nye forskningsfartøyet