En tøffing har ankommet Svalbard
Det finske verftet Kewatec Shipyards har levert en tøffing av en arbeids- og forskningsbåt til Svalbard.
Båten skal brukes til undervisning og forskning ved verdens nordligste universitet, Universitetssenteret på Svalbard (UNIS). Leveransen har blitt gjort sammen med Kewatecs norske datterselskap Martec AS i Florvåg på Askøy.
Fått navn etter miljøpioner
Kewatec Serecraft S14 ble først fraktet på bil fra Borgå, i den østligste finlandssvenske regionen ikke langt fra Helsingfors, til Tromsø. Transporten fortsatte med sjøfrakt til Longyearbyen på Svalbard.
Serecraft S14 er 14,1 meter lang og 4,2 meter bred og har to Yanmar-motorer på 509 hestekrefter hver. Båten har fått navn etter forskeren Hanna Resvoll, som var den første kvinnelige arktiske forskeren på Svalbard, tilbake i 1907. Hanna Resvoll var var også en pioner innen for miljøvern og var norges første miljøverner.
-Dette er den andre båten Martec leverer til Svalbard. I 2019 leverte vi en oppsynsbåt til Sysselmesteren, sier daglig leder Gisle Johnsen i Martec.
Bygget for is og kaldt klima
-Vi må få takke UNIS og prosjektleder Charlotte Sandmo for et godt samarbeid i utviklingen og leveransen av «Hanna Resvoll». Fartøyet skal utføre forskningsoppdrag langs kysten av Svalbard, «landet med de kalde kyster», sier Johnsen.
Opplæring og igangkjøring av båten for isforhold og det arktiske klimaet er i gang. Forholdene har vært gode for å teste båten. Temperaturen har vært mellom -7° og -18°C og bølgene i Isfjorden har vært opptil tre meter på det meste.
-Vi har testet og kan fastslå at sjøegenskapene og varmesystemene er funksjonelle, sier Markus Magnusson, prosjektleder i Kewatec om det nye forskningsfartøyet