REAGERER: Gjølstad reagerer på forskjellsbehandlingen mellom bil og båt i det grønne skiftet.

Reagerer på avgiftsøkninger for båtfolket

Fra 2027 kan drivstoff til båter bli mye dyrere. Båtbransjen reagerer på at bil har fått subsidier, mens båt får avgiftsøkninger i det grønne skiftet.

Publisert Sist oppdatert

Tanumstrand, Sverige

Denne uka samler Mercury norske og svenske forhandlere til kick-off i Tanumstrand i Sverige. Bransjen reagerer på drivstoffprisene kan øke med seks-syv kroner per liter når EUs kvotesystem trer i kraft i 2027.

Vi fikk en bryggeprat med Reidar Gjølstad som produserer River Boats i Norge. Dette er mykplastbåter (polyetylen) for utenbordsmotorer, og kundene kan velge mellom elmotor og bensinmotor. Nesten ingen velger elmotor, opplyser Gjølstad. Årsaken er høy pris på elmotorene sammenlignet med bensinmotorene.

Fra bilverdenen er folk vant med at elektriske alternativer er rimeligere enn de tradisjonelle forbrenningsmotorene. Finansdepartementet har anslått at staten har tapt til sammen 640 milliarder kroner i avgiftsinntekter de siste 20 årene på grunn av elbilpolitikken (avgiftsfritak for moms, bilavgifter etc).

Gjølstad reagerer på denne forskjellsbehandlingen mellom bil og båt. – Båtlivet er en del av norsk kultur, og jeg frykter at den varslede prisøkningen på drivstoff kan gjøre båtlivet til en overklassehobby, sier han til Båtmagasinet.

Gjølstad mener at båtlivet står for en liten del av utslippene her i landet, og oppfordrer politikerne til å bruke gulrot fremfor pisk også for båtfolket.