DRIVSTOFF: Klimakvoter for utslipp av bensin og diesel vil sannsynligvis føre til dyrere drivstoff for båter.

Fra 2027 kan bensin til båten bli mye dyrere

Snart må drivstoffleverandører i EU og Norge betale for CO₂-utslipp fra bensin og diesel. Det kan gjøre båtlivet merkbart dyrere.

Publisert

Fra 2027 trer EUs nye kvotesystem for transportsektoren i kraft. Det innebærer at drivstoffleverandører må kjøpe klimakvoter for utslipp fra bensin og diesel – en kostnad som sannsynligvis vil sendes videre til forbrukerne. Norge har valgt å slutte seg til ordningen, selv om vi ikke er medlem av EU.

Gjelder dette for båter?

Det er fortsatt litt uklart. Reglene retter seg mot drivstoff til «transportsektoren», men sier ikke eksplisitt om fritidsbåter er inkludert. Det som er sikkert, er at dersom drivstoffet du fyller i båten omfattes av kvotesystemet, vil det koste mer, uavhengig av om det er til bil eller båt.

Potensiell prisøkning for båteiere

Ifølge beregninger gjort for svenske myndigheter, kan bensinprisen stige helt opp til 35 kroner literen. I Norge anslår regjeringen at økningen i verste fall kan bli på over syv kroner literen for diesel og seks kroner for bensin. 

Hvis drivstoffprisen i Norge øker med rundt seks til syv kroner per liter, slik regjeringens anslag antyder, kan kostnaden for en båteier med moderat bruk øke betydelig. 

Hva nå?

Det er foreløpig ingen offisiell avklaring fra norske myndigheter om hvordan dette slår ut for fritidsbåter. Men det tyder på at vi må forberede oss på høyere drivstoffpriser i 2027, også på sjøen.