Test av åtte joller som kan pakkes sammen
Test av åtte joller som kan pakkes sammen

Test av åtte joller som kan pakkes sammen

Båtliv har i samarbeid med TV2 Hjelper deg testet åtte joller som kan pakkes sammen og tåler en motor på hekken. Se film og les om hver enkelt jolle!

Publisert Sist oppdatert

Båtliv og TV2 Hjelper deg har testet åtte joller på rundt ni fot en kald vårdag i Son. Kriteriene for vurderingen var:

• Kjøreegenskaper for motor

• Egenskaper under sleping

• Ro-egenskaper

Forskjellene mellom de fleste jollene i testen er relativt små. Derimot var det kjøreegenskaper for motor som avslørte de største forskjellene. Vi var to voksne i båtene under prøvekjøringen. Motorene vi brukte var en Honda 8-hester og Mercury 8-hester, men dette var ingen fartstest. Bare Mercury Ultra Light 250 ble testet med seks hestekrefter etter ønske fra importøren.

Vi testet båten under manøvrering i lav hastighet forover og bakover. I plan testet vi retningsstabilitet og manøvrerbarhet. De fleste jollene i testen er flate i bunnen, og sklir mye sideveis i svingene og i vind. Walker Bay 270 AF skilte seg ut som den med mest sideveis avdrift i sving. Honwave T27 IE skilte seg ut som den med klart minst avdrift. Dette skroget var designet med den skarpeste V-bunnen i testen. Konstruksjonen var myk, og kjøreegenskapene totalt sett led under dette.

Båtene med dørkplater i harde materialer som plast eller finér hadde gjennomgående bedre stivhet enn de uten. Unntaket var Saltgear som har oppblåsbar bunn, men likevel kjøre- og slepeegenskaper som en av de beste i testen.

Videre kan du lese mer om hver enkelt jolle, med spesifikasjoner, samt film som viser noe av kjøreegenskapene til jollene vi har testet.

Vi gjør oppmerksomme på at hele testen kan leses i sin helhet Båtliv nummer 4 som er i løssalg fra 16. mai, og sendes til abonnenentene 10. mai.

Mercury Ultra Light 250

Vekt (kg): 37

Lengde: 253 cm

Maks motor: 6 hk

Maks personer: 3+1

Maks vekt om bord: 481 kg

Dørk: Oppblåsbar

Antall luftkammer: 3+1

Pris u/motor: 7500

Mercury stilte med to båter til testen. Mercury Ultra Light 250 er et klart dårligere valg enn Mercury Sport 250 Enduro. Kjøreegenskapene er nesten på nivå med de dårligste. Akterspeilet var ustabilt og at motoren vinglet. Mercurys joller var de eneste i testen som hadde vridbare årer, uten at vi opplevde det som noen fordel for ro-egenskapene, heller tvert i mot. Denne har et godt selvlensersystem som sørger for å holde de om bord tørre, da vannet dreneres til siden og ut ved akterspeilet. På slepetesten hang båten gått bak, uten noen ustabilitet, og ble ustabil i 25 knop.

>> Tilbake til oversikten over jollene

Mercury Sport 250 Enduro

Vekt (kg): 52

Lengde: 253 cm

Maks motor: 6 hk

Maks personer: 3+1

Maks vekt om bord: 450

Dørktype: Plastplater

Antall luftkammer: 3+1

Pris u/motor: 7900

Denne jolla utmerket seg som en av de bedre. Vi opplevde den som veldig bra under vår testkjøring da den var stødig og stiv. Mercurys joller var de eneste i testen som hadde vridbare årer, uten at vi opplevde det som noen fordel når man skal ro. Dørken består av tre plastplater. Dreneringen er på akterspeilet, men her vil man ikke holde deg like tørr som løsningen til Mercury Ultra Light 250.

Sport 250 Enduro fulgte godt under slepetesten, men da vi kom opp i 17 knop begynte den å bli ustabil.

>> Tilbake til oversikten over jollene

Honwave T27 IE

Vekt (kg): 34

Lengde: 270 cm

Maks motor: 8 hk

Maks personer: 3+1

Maks vekt om bord: 664 kg

Dørktype: Oppblåsbar

Antall luftkammer: 3+2

Pris u/motor: 7690

Under vår testkjøring av Honvave måtte vi testkjøre to ganger før vi fikk et endelig inntrykk. Jolla har som den eneste i testen en oppblåsbar V-bunn. Båten er kvikk i bevegelsene, men vi opplevde den som myk og ustabil. Dette ville muligens vært bedre med en mindre motor enn åtte hestekrefter. Båten er uten dørkplater, noe som gjør den lettere å pakke sammen. Ettersom den har en v-bunn blir føreren sittende foran selvlenseren og er sikret en fuktig opplevelse om det spruter vann i båten. Vi synes uansett det er et spennende forsøk med dyp v-bunn, men dessverre lykkes ikke Honvawe hundre prosent i denne omgang.

Selv om Honwave har feste for slep på siden var den en av de dårligste å slepe, sammen med Maritim som kun har slepefeste foran i baugen. Slepefestet er høyt og det fikk jolla til å brøyte allerede i 13 knop. Skal jolla slepes raskere er den avhengig av motor eller ballast.

>> Tilbake til oversikten over jollene

Saltgear Airfloor 2,7 MTR

Vekt (kg): 35 kg

Lengde: 270 cm

Maks motor: 8

Maks personer: 4

Maks vekt om bord: 500

Dørktype: Luft

Antall luftkammer: 5

Pris u/motor: 6995

Veldig bra jolle å kjøre. Saltgear er stødig og stiv, men sklir litt sideveis i sving i høy fart. Dette er jolla som tålte mest fart. Dette er jolla som beviser at man ikke trenger dørkplater for å lykkes. Normalt gir dørkplater også lavere pris, men her holdes prisen ikke så langt over mange av båtene med fast dørk. Ettersom den ikke har plater blir den også mer sammenleggbar. Saltgear er også jolla i testen med best dreneringssystem sammen med Mercury Ultra Light 250. Vannet går til siden og ut en fordypning i dørken ved akterspeilet.

I slepetesten hadde den god stabilitet opp til 25 knop. Her dristet vi oss til å teste grensene og slepte den opp i 35 knop, men da gikk den også rundt da den traff en bølge.

>> Tilbake til oversikten over jollene

Maritim 277 Gummibåt

Vekt (kg): 33,5

Lengde: 277 cm

Maks motor: 9,9 hk

Anbefalt motor: 4-6 hk

Maks personer: 3+1

Maks vekt om bord: 320 kg

Dørktype: Vannfast finer

Antall luftkammer: 3+1

Pris u/motor: 2990

Testens billigste jolle gir en rimeligere inngang til jollelivet. Vi opplevde Maritim sin jolle som en av de bedre å ro, på grunn av lange årer. Prisen er nesten en tredjedel sammenlignet med testens dyreste jolle.

Dørken består av en tredelt finerplate som er hengslet sammen. Den var litt hard å få på plass første gang, men dette vil vi tro blir bedre etter en tids bruk. Til tross for hard bunn føltes jolla myk og ustabil å kjøre. Den kommer dårligst ut på slepeegenskaper. Dette skyldes at denne jolla er den eneste som mangler feste for slepetau på siden av baugen. For slep må tau festes tau ved baugspissen. Allerede ved etter rundt ti knop begynte den å bli ustabil. Dette er altså ingen jolle å slepe for mer hurtiggående båter.

>> Tilbake til oversikten over jollene

BestMarin 270 Gummibåt

Vekt (kg): 48

Lengde: 270

Maks motor: 9,9 hk

Maks personer: 3+1

Maks vekt om bord: 484 kg

Dørktype: Vannfast finer

Antall luftkammer: 3+1

Pris u/motor: 5290

Best Marin holder en middels pris og gir mye for pengene. Den har tredeld dørk i vannfast finer. Under vår prøvekjøring opplevde vi at jolla skled litt sidelengs i lav fart, men den oppførte seg stiv og bra i høyere fart. Dette er også en av jollene med lengre årer, som gjør den god å ro. Jolla har drenering i akterspeilet, men ingen fordypninger som sender vannet utenom dørkflaten som føreren sitter på. Båten har ingen gummihåndtak, men har i stedet tauhåndtak rundt båten.

Båten var god å slepe i alle våre hastigheter, men begynte å bli ustødig i 22 knop.

>> Tilbake til oversikten over jollene

King KD 270

Vekt (kg): 48 kg

Lengde: 270 cm

Maks motor: 10 hk

Maks personer: 3+1

Maks vekt om bord: 484 kg

Dørktype: Aluminium

Antall luftkammer: 3+1

Pris u/motor: 4900

King holder seg under middels i pris, men gir mye for pengene. Jolla har aluminiumsdørk. Hard bunn og stiv konstruksjon gir gode kjøreegenskaper. Den ga god respons under vår testkjøring, men vår medpassasjer opplevde at håndtaket var noe feil plassert for å holde seg godt fast under kjøringen. Helt foran er det plasthåndtak, mens det på halvdelen akter er tauhåndtak. Jolla har drenering, men som mange av de andre i testen mangler den fordypning for å sende vannet utenom baken til føreren.

>> Tilbake til oversikten over jollene

Walker Bay 270 AF

Vekt (kg): 25

Lengde: 270 cm

Maks motor: 8

Anbefalt motor: 6

Maks personer: 3

Maks vekt om bord: 540

Dørktype: Luft

Antall luftkammer: 2+1

Pris u/motor: 8950

Denne er blant de dårligste når det gjelder kjøreegenskaper, men den er også testens dyreste. Dette er derimot jolla for deg som trenger en superlett gummibåt som du kan bruke med påhenger. Walker Bay 270 AF kan enkelt kan stue bort. Skal du derimot kjøre mye bør du vurdere en av de andre jollene i testen. Som testens beste båt, som er Saltgear, har også denne oppblåsbar dørk, uten noen form for plater. Dørken drenerer vannet til dels til siden, før det lenses ut gjennom akterspeilet. Den har gummihåndtak strategisk plassert på pongtongen både foran, bak og i midten.

Fra fem til ti knop slepte den perfekt, men dette er en lett båt, og ikke uventet ble den ustabil på slep allerede fra 15 knop.

>> Tilbake til oversikten over jollene