Test av Oceanmaster 660: Ett skrog - tre båter!
En walkaround (WA), en daycruiser (DC) og en bowrider (BR). Oceanmaster 660 er blitt tre helt forskjellige båter, men bygd over samme skrog. Andre har gjort det før, men ikke til en så konkurransedyktig pris.
OceanMaster har befestet stillingen som en av de mest populære og mest solgte fritidsbåtene i sitt segment i Norge. Båtene produseres i Polen, men utviklingen og rettighetene til navnet er norsk. Når det handler om kjøreegenskaper, er det lite som skiller de tre modellene. Dette er båter som kan kjøres av både erfarne og uerfarne. De virker veldig store og trygge for størrelsen. Skroget er forutsigbart i det meste du foretar deg bak ratt og spaker. Trenger ikke mye tilting så lenge det er få mennesker om bord, og liker å gå med nesa litt ned i bølgene. Båtene virker lettdrevne og uten særlig planingsterskel. God bæring i hekken sørger for det. Det du taper på stor bredde og forholdsvis mye shine/bæreflater i hekken, er at båtene slår når du faller ned feil på neste bølge. Vi skulle ønske oss trimplan av den gamle typen. Disse ville kunne fylle mange funksjoner: forlenge vannlinjen, eliminere den unødvendige og minimale planingsterskelen, og sist men ikke minst veie opp for en noe ulik vektfordeling mellom den tyngre pantrysiden på venstre side og førerplassen på høyre.
Se link til stor bildespesial nederst i artikkelen!
Velegnet for barnefamilier
I alle innredningsløsningene er det mulig å gå på do i et eget, lukket rom. På bowrider-utgaven er det snakk om et meget trangt et i styrbord konsoll. Men må du, så må du, og toalettet på denne type båt brukes kanskje mest av barna om bord. I nødsfall kan du også stue et par unger inn i denne konsollen om regnet skulle overraske. I både WA- og DC-utgavene er det større kabiner med litt bedre plass til både toalett og folk, men skal du velge en båt du kan bruke til en overnatting eller to, anbefaler vi DC-utgaven.
Alle båtene er dype i cockpiten, og derfor vel egnet for barnefamilier. Selve planløsningene er ikke utpreget nytenkende, men de fungerer og gjør plassen ryddig og funksjonell. En sittebenk akter, og med stol til fører og passasjer bak vindskjermen. Både fører og passasjerstolene har sitte-/ståfunksjon og med bra sidestøtte. Det er fullt mulig å snakke sammen mens båten er i fart og man sitter nede. På bowrideren og WA-utgaven er det i tillegg rikelig med plass foran vindskjermen. Vi setter en pluss i margen for at passasjerene i baugen på BR sitter ganske dypt sett i forhold til i mange av konkurrentene. Spesielt hvis vi sammenligner med amerikanerne.
To motoralternativer
Alle testbåtene var levert med Evinrude E-Tec 150 hk. Et fint valg for denne båten. I grunnprispakken er det 115 hk som gjelder, og her kan du velge mellom Evinrude eller Suzuki til samme pris. Den kan også leveres med 90 hk, men leverandøren mener det blir i snaueste laget hvis man er mange om bord. Og som kjent er det ikke alltid like økonomisk med små motorer på tunge båter. Det betyr bare mer turtallskjøring og full fart. Igjen sliter vi med å hente maks turtall ut av Evinrudene. Denne gang klarte vi rundt 5000 på alle tre, de skal klare 5500. Men igjen er det snakk om bedret forbruksøkonomi.
WA vinner
Skal vi likevel utrope den beste allrounder av de tre båtene, må det bli nettopp «lettvekteren» og prispresseren WA. Her får du flere båter i én, og vi setter unektelig pris på at du kan bevege deg rundt i båten og nyte godt av både for- og akterdekket med sitteplasser begge steder. Den står også litt ut fra mengden gjennom sitt utseende og sine fine innvendige løsninger. Vekten gjør at vi klarer 2,3 knop mer (39,3 knop) enn på DC-utgaven (37,0 knop). I tillegg har du lettere adkomst til badeplattformene, badestigen og motoren gjennom en liten åpning ved akterbenken. Denne løsningen har du ikke i de to andre utgavene. Den lille kabinen er for liten til å kalles komfortabel, men den gir nok ly til at en voksen og et barn kan krype under dekk for ly. De som ønsker enda mer beskyttelse, kan få både sprayhoodløsning og kalesje som dekker hele uteplassen.
Les mer om disse tre skrogalternativene, med farts- og forbruksmålinger og karakterer i Båtliv nummer to 2011, som nå er i butikk. Artikkelen kan også lastes ned, gratis for abonnementer, og 50 kroner for ikke-abonnementer. Du kan også laste ned tidligere tester av Oceanmaster 620 DC, Oceanmaster 720 WA, Oceanmaster 550 og Oceanmaster 550.
Oceanmaster 660 DC
Type båt: Sportsruiser
Lengde: 660 (22 fot)
Bredde: 255
Dybde: 33 cm
Motormerke: Evinrude eller Suzuki
Motorstr.: 100–200
Vekt: 1250
Sitteplasser: 6
Pris standardbåt uten motor: kr 264 900
Pris med motor:
115 hk Evinrude e-tec / 115 hk Suzuki kr 384 900
130 hk Evinrude e-tec / 140 hk Suzuki kr 394 900
150 hk Evinrude e-tec / 150 hk Suzuki kr 424 900
175 hk Evinrude e-tec / 175 hk Suzuki kr 444 900
200 hk Evinrude e-tec 200 hk Suzuki kr 464 900
200 hk Evinrude HO kr 484 900
OceanMaster 660 Bowrider
Type båt: Bow Rider
Lengde: 6,60 m (22 fot)
Bredde: 2,55 m
Dybde: 33 cm
Motormerke: Evinrude e-tec eller Suzuki
Motorstr: 100–200 hk
Vekt: 1250
Sitteplasser: 8
Pris standardbåt uten motor: kr 264 900
Pris med motor:
115 hk Evinrude e-tec /115 hk Suzuki kr 384 900
130 hk Evinrude e-tec/140 hk Suzuki kr 394 900
175 hk Evinrude e-tec/175 hk Suzuk kr 444 900
200 hk Evinrude e-tec / 200 hk Suzuki kr 464 900
200 hk Evinrude H.O kr 484 900
OceanMaster 660 WA
Type båt: Walkaround skjærgårdsjeep
Lengde: 6,60 m (22 fot)
Bredde: 2,55 m
Dybde: 30 cm
Motormerke: Evinrude eller Suzuki
Motorstr: 100–200 hk
Drivstoff: Bensin
Vekt: 1100 kg
Sitteplasser: 8
Pris standardbåt uten motor: kr 199900
Pris med motor:
115 hk Evinrude e-tec / 115 hk Suzuki kr 339 900
130 hk Evinrude e-tec / 140 hk Suzuki kr 349 900
150 hk Evinrude e-tec / 150 hk Suzuki (std. med hydr. styring fom. 150 hk) kr 379 900
175 hk Evinrude e-tec / 175 hk Suzuki kr 404 900
200 hk Evinrdue e-tec / 200 hk Suzuki kr 424 900
200 hk Evinrude H.O kr 439 900