NYTT LIV: Kan denne Riverbåten, produsert i termoplast, få et nytt liv «etter døden». Sammen med studenter ved Høyskolen i Østfold er Christoffer Haarbye (t.v.) og Reidar Gjølstad glødende opptatt av å skape morgendagens miljøvennlige, reproduserte Riverbåter.

Vil lage nye båter av båtsøppel

Fest deg ved navnet River Reborn. En dag kan det være en ny og banebrytende båtmodell, basert på oppkvernet masse fra utrangerte River-båter.

Gressvik-bedriften Rotostøp AS har tatt gjenbruk og miljø et steg lengre enn de fleste i bransjen. Med akademisk hjelp av bachelorstudenter fra Høyskolen i Østfold er forskning i og utvikling på resirkulerte båter i full gang.

-Den første båten skal etter planen stå klar allerede i juni. Jeg krysser fingrene for at vi lykkes med det, sier Christoffer Haarbye i Rotostøp på Gressvik til Båtmagasinet. Sammen med Reidar Gjølstad har han suksess med de moderne termoplastproduserte River-båtene.

UNGDOMSBÅT: River har fokus på sikkerhet, funksjonalitet og enkelt båthold. Båtene selges av mer enn 110 forhandlere.

- Jeg er opptatt av at studentprosjektet ikke skal ende som en rapport i en skuff, men rett og slett være starten på en ny interessant kommersiell satsing på miljøvennlige båter, sier han.

Stor akademisk innsats

-Det er et godt stykke til vi kommer dit, men med den innsatsen det akademiske miljøet ved Høyskolen i Østfold her viser, har vi tro, sier han til Båtmagasinet. Det er som Fredrikstad Blad skriver «et jårete mål å lage nye båter av båtsøppel».

Et av suksesskriteriene for miljøgevinst er at vi får til en kortreist løsning hvor lokale bedrifter er involvert, sier han.

Rotostøp har jobbet med kompositt i rundt 20 år. Nå har de lyst til å se hvor langt man kan komme med termoplastbåtene - og med det skape grunnlag for et nytt kommersielt bein å stå på.

Kan skape salgsfortrinn

– Kanskje kan vi greie greier å skaffe oss et salgsfortrinn, sier Haarbye, for han tror morgendagens båtkjøpere vil se etter mer enn pris når riktige valg skal tas.

Polyetylen HD er i både miljøvennlig og resirkulerbart. Det triste i dag er at utrangerte båter går til forbrenning. Forskingsprosjektet River Reborn skal bygge kunnskap om muligheten for å skape så en så solid masse ut av de utrangerte båtene at de holder til å lage nye båter som tilfredsstille forskriftene.

Det var førsteamanuensis Gunnar Andersson og ledelsen ved Rotostøp som først begynte å drodle rundt temaet for tre år siden, men det er studentene selv som nå sørger for at prosjektet involverer tung kompetanse på temaet. Målet er å lage en fruktbar businessmodell, men studentene fra avdelingen for ingeniørfag jobber også i høyeste grad fysisk med prosjektet.