STOLT OG INTERESSERT: Morten Simonsen la 52 millioner kroner på bordet for å fullfinansiere RS 176 'Leif-Erik Simonsen'. Skipper Arne Johan Kristoffersen viser stolt frem den hittil mest moderne redningsskøya i Norge. Foto: Redningsselskapet.
STOLT OG INTERESSERT: Morten Simonsen la 52 millioner kroner på bordet for å fullfinansiere RS 176 "Leif-Erik Simonsen". Skipper Arne Johan Kristoffersen viser stolt frem den hittil mest moderne redningsskøya i Norge. Foto: Redningsselskapet.

Superrike Morten tok styringen på ny RS-skøyte

Oppriktig interessert, og sikkert en dose stolt. Her «prøvekjører» den superrike Morten Simonsen RS 176 «Leif-Erik Simonsen». Norsk-amerikaneren la 52 millioner på bordet for å gi Redningsselskapet et topp moderne fartøy i Ulstein-klassen, oppkalt etter faren Leif-Erik Simonsen.

Publisert Sist oppdatert

Den hittil mest moderne redningsskøyta i Norge er nå på plass i Bodø. RS 176 «Leif-Erik Simonsen» er et fartøy i Ulstein-klassen og det tredje i Redningsselskapets tjeneste som skal seile uten fysisk kart om bord, bare med godkjente digitale kartsystemer.

Rå kraft i 40 knop

Med sine to MTU på hver 1660 hestekraft, med Rolls-Royce vannjet som fremdrift, kan skuta flytter seg i en fart tett oppunder 40 knop. Torsdag var det markering på brygga i Bodø der kommunens ordfører Odd Emil Ingebrigtsen ikke la skjult på Redningsselskapets uvurderlige betydning i en så værutsatt del av landet. En måned tidligere ble fartøyet døpt i Oslo.

DÅP: Generalsekretær Grete Herlofsen (t.v.), donator Morten Simonsen, datteren Alexandra og presidenten i Redningsselskapet, Jon Rysst. Foto: Redningsselskapet.
DÅP: Generalsekretær Grete Herlofsen (t.v.), donator Morten Simonsen, datteren Alexandra og presidenten i Redningsselskapet, Jon Rysst.
40 KNOP: Den nye redningsskøyta 'Leif-Erik Simonsen' er stasjonert i Bodø. Med sine nesten 4000 hestekrefter gjør hun innpå 40 knop. Foto: Redningsselskapet.
40 KNOP: Den nye redningsskøyta "Leif-Erik Simonsen" er stasjonert i Bodø. Med sine nesten 4000 hestekrefter gjør hun innpå 40 knop.
FORNØYDE: Fungerende maritim direktør i Redningsselskapet, Berit Letting og skipsfører på RS 176 'Leif-Erik Simonsen', Tage Hustad, er godt fornøyd med det nye, moderne fartøyet som nå er stasjonert i Bodo. Foto: Redningsselskapet.
FORNØYDE: Fungerende maritim direktør i Redningsselskapet, Berit Letting og skipsfører på RS 176 "Leif-Erik Simonsen", Tage Hustad, er godt fornøyd med det nye, moderne fartøyet som nå er stasjonert i Bodo. Foto: Redningsselskapet.

Familien Simonsen i alle roller

Med den nye redningsskøyta er også familien Simonsens navn bragt godt frem i lyset. Fartøyet bærer navnet til tidligere skipsreder Leif-Erik Simonsen, mannen bak rederiet Lys-Line i Oslo fra 70-tallet som spesialiserte seg på frakt av råvarer til og fra svenske og norske industribedrifter. Rederiet overtok sønnen Morten i 1995. Ti år senere ble suksessen solgt til DFDS. Ifølge Finansavisen skal deler av fortjenesten til Morten Simonsen ha blitt reinvestert i et Cyber-Security selskap i USA og han skal sitte på verdier nærmere fem milliarder norske kroner. Morten bor i dag i Santa Barbara utenfor Los Angeles, men han var i Oslo for å overvære datteren Alexandra som gudmor da det prektige fartøyet ble døpt i bestefars navn.

«Rigmor-rescuerunner»

På den nye redningsskøyta finnes også en såkalt «Rescuerunner» - en ombygd vannskuter – til bruk i søk- og redningsaksjoner nære land. Dette fartøyet skal – etter ønske fra donator bære navnet «Rigmor» etter Morten Simonsens mor.