Donerer redningsskøyte nummer 176

NUMMER 176: Fartøyene i Ulstein-klassen har vist seg å være svært vellykket med svært gode og balanserte rekkevidde-, slepe- og fartskapasiteter.
NUMMER 176: Fartøyene i Ulstein-klassen har vist seg å være svært vellykket med svært gode og balanserte rekkevidde-, slepe- og fartskapasiteter.

Tidligere reder gir 52 millioner

Redningsselskapet har fått en donasjon på 52 millioner kroner til å bygge en ny redningsskøyte i Ulstein-klassen.

Publisert

Ifølge Redningsselskapet er det den norsk-amerikanske investoren Morten Simonsen som donerer pengene til en skøyte som han vil gi navn etter sin far Leif-Erik Simonsen som i sin tid var med å starte rederiet Lys-Line.

Redningsskøyta vil bli nummer 176 i selskapets historie. Skøyta vil ha en rekkevidde på 400 nautiske mil, samt slepekraft på 12 tonn. Toppfarten med to MTU-motorer på til sammen 3320 hk er 38 knop. Redningsskøyta skal bygges ved verftet Swede Ship Marine AB. Som en del av donasjonen inngår bygging av et lett-fartøy, en såkalt «Rescue Runner» som brukes i redningsoperasjoner.

Fartøyene i Ulstein-klassen ifølge Redningsselskapet vist seg å være svært vellykket med svært gode og balanserte rekkevidde-, slepe- og fartskapasiteter. Siden denne fartøyklassen kom inn i tjeneste i 2015 har Ulstein-klassen assistert nesten 6 000 personer og reddet tre liv. Andre fartøy i Ulstein-klassen er RS 158 «Idar Ulstein» (2015), RS 168 «Hans Herman Horn» (2018), RS 169 «Odd Fellow III» (2019) og RS 173 «Erling Skjalgsson (2021).