Politiet har kjøpt XO-båt til spesialstyrkene
Ut fra det Båtliv erfarer får politiets spesialstyrker nå levert en finsk XO aluminiumsbåt bygget for spesielle oppdrag. Erfaringene fra Utøya er trolig medvirkende til valget av båttype.Se film og bildespesial av politiets nye båt!
Hvem som skal disponere båten er topp hemmelig, men det er snakk om enten Sikkerhetstjenesten (PST), eller Beredskapstroppen (Delta). Finske XO skal i følge kilder vi har vært i kontakt med levere den første båten allerede i midten av april. Båttypen det er snakk om er en XO 24 Cabin. Båten er bygget i aluminium og er sterkere bygget enn mange av sine konkurrenter. Ut fra spesifikasjoner Båtliv kjenner til så skal den leveres noe ombygd innvendig, med blant annet plass for skadede eller syke personer. Den blir også noe forsterket i skroget utvendig. Ellers heter det i spesifikasjonene ”at den skal være så sivil som mulig”. Det betyr at hele båten levers i standard grå. På XO bruker man film og ikke lakk, derfor kan man enkelt velge den ”uniformeringen” som passer til en hver tid. En forutsetning er også at den kan trailes på henger. Et poeng som har vært mye fremme i debatten om politibåter etter tragedien på Utøya.
Representanter for politiet har selv vært med på testing av båttypen i fjor høst, og kilder vi har snakket med bekrefter at den skal til det de kaller ”norske spesialstyrker”.
Vi har vært i kontakt med presseansvarlig i Politidirektoratet som henviser oss til Oslo politidistrikt i denne saken. Hverken Beredskapstroppen eller spesialenheten for operasjonelle tjenester bekrefter at de har gått til innkjøp av en slik båt.
-Det lages ingen sentrale avtaler på innkjøp av politibåter. Gjeldende innkjøp handteres av det enkelte politidiistrikt er alt jeg vil si om denne saken. Alternativt får dere ringe tilbake til politidirektoratet sier kommunikasjonsdirektør Espen Strai i Politiets Data og
Materielltjeneste.
-Regnes PST som et eget politidistrikt i en sånn sak?
-Det får du ringe tilbake til politidirektoratet å spørre om. PST er i så fall Justisdepartementets bord, sier Strai.
Båtliv testet selv denne båten i fjor høst og konkluderte med at;
Tøffingen XO 240 RS har fått tak, og en mer sterkbygd, sjøsterk og rask cabinbåt skal du lete lenge etter på det skandinaviske markedet. Allerede under Båter i sjøen i Sandvika for ett år siden prøvekjørte vi nylanserte XO 240 RS Open. Båten imponerte med herlige kjøreegenskaper, og vi omtalte den som en flytende finsk Ferrari. 240 RS Cabin imponerer oss på samme måte. Om ikke toppfarten og akselerasjonen var på høyde med den åpne utgaven, klarte vi likevel å få dette til å bli en leken ”commuterbåt” (pendler-, arbeids- og hyttebåt) med prestasjoner som holder et meget høyt nivå. Vi målte toppfarten til 44,3 knop, mot 46,7 på den åpne versjonen. Nå skal det sies at den åpne ble kjørt med en 250 hk Yamaha, mens vi denne gang testet med en 250 Evinrude. En motorstørrelse som egner seg godt til denne båten.
Vi testet båten med en 250 hk motor. Politiets båt blir trolig med en 300 hk motor (maks godkjent). Vi tror ikke dette handler om fart, men mer at det er et poeng med mer kraft når man skal være mange om bord.
Se film (artikkelen fortsetter under filmen):
Politiet og spesielt Beredskapstroppen har fått sterk kritikk etter aksjonene ved Utøya den 22. Juli i fjor. At de manglet båter er en av hovedinnvendingene som kom frem i en rapport som ble offentliggjort denne uken. Politidirektøren beklaget også offentlig at de ikke hadde vært på plass tidligere med mannskaper. TV-2 har også avslørt lydopptak av kaoset rundt båtspørsmålet, og problemene det skapte at man ikke hadde båter tilgjengelig.
Ut fra det Båtliv erfarer er valget gjort på grunn av at politiet nå ønsker lettere, men samtidig raske sterkbygde båter som kan trekkes av PST/Beredskapstroppens utrykningsbiler. Det vil si være en mobil enhet med stor bærekraft og et visst beskyttelsespotensiale under spesielle forhold.
Fakta om båten:
Spesifikasjoner:
Lengde: 7,52 m
Bredde:2,28 m
Dyptgående: 0,90 m
Vekt uten motor: 1340 kg
Drivstofftank: 230 l
Antall passasjerer: 8
V-bunn ved hekk: 24 grader
CE: C
Motor: 225-300 hk
Pris: 750 000
Fart: Forbruk
1000 rpm 4,0 knop 2,8 l
1500 rpm 6,0 knop 8,3 l
2000 rpm 7,7 knop 18,9 l
2500 rpm 9,8 knop 20,3 l
3000 rpm 15,5 knop 28,5 l
3500 rpm 22,6 knop 32,6 l
4000 rpm 26,9 knop 38,2 l
4500 rpm 31,2 knop 51,5 l
5000 rpm 35,8 knop 64,6 l
5500 rpm 41,4 knop 68,1 l
Maks rpm 44,3 knop 88,4 l
Testskjema:
Sikkerhet: 8
Kjøreegenskaper: 8
Komfort og praktisk: 7
Teknisk: 8
Se flere bilder og omtale av båten her
Fakta om Politiets sikkerhetstjeneste (PST)
PST er en nasjonal politienhet i Norge og Norges sikkerhetstjeneste, direkte underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og sidestilt med Politidirektoratet. PST har ansvar for å ivareta rikets sikkerhet og bekjempe terrorisme, sabotasje, spredning av masseødeleggelsesvåpen og industrispionasje, samt drive kontraetterretning.
Kilde: Wikipedia
Fakta om Beredskapstroppen:
Beredskapstroppen ble dannet i 1975 som en erstatning for den tidligere «Østlandstroppen». Tanken var å spre mannskap med operativitet over hele landet. Senere ble troppen samlet i Oslo og offisielt dannet 11. januar 1976, og ble da erklært operativ.
Bakgrunnen for dannelsen var kriminalitetsutviklingen i Norge og utlandet. Ungdomsopptøyer, flykapringer og gisseltakninger var noen av de viktigste grunnene. Et viktig, konkret eksempel på dette var München-massakren under OL i 1972.
Blant profilerte oppdrag beredskapstroppen har deltatt i her i Norge er Terror aksjonen på Utøya i 2011, gisselsituasjonen på Torp og NOKAS-ranet i 2004. BT satte også en stopper for et ransforsøk på en verditransport på Kråkmofjellet i Hamarøy i 1996 hvor de løsnet skudd mot en flyktende raner.
Det er kjent at personell fra «Delta» har deltatt i internasjonale FN-oppdrag i en flernasjonal politienhet kalt «Team Six» siden 1999 og det er antatt at Beredskapstroppen har personell i enheten til enhver tid.
Kilde: Wikipedia