Min horisont

MANGLER: Svært mange båter vi tester, har mangler i forhold til CE-merking. Ikke minst gjelder det lanterner. (ILLUSTRASJONSFOTO: ATLE KNUTSEN).
MANGLER: Svært mange båter vi tester, har mangler i forhold til CE-merking. Ikke minst gjelder det lanterner. (ILLUSTRASJONSFOTO: ATLE KNUTSEN).

Sikkerhet mer enn vest, fart og promille

Temaet sikkerhet i fritidsbåt blir ofte innsnevret til statistikkvennlige kategorier som høy fart, promille og bruk av redningsvest. Å ferdes trygt på sjøen handler om veldig mye mer.

Temaet sikkerhet i fritidsbåt blir ofte innsnevret til statistikkvennlige kategorier som høy fart, promille og bruk av redningsvest. Å ferdes trygt på sjøen handler om veldig mye mer.

Midt i en av landets mest trafikkerte skipsleder oppdaget jeg i sommer to små barn som så vidt klarte å veive med armene for å påkalle oppmerksomhet. I en båt flere hundre meter unna forsøkte en kvinne febrilsk det samme fra akterdekket på en båt som var i ferd med å snu. Barna hadde falt ut av en tube, og nå lå de hjelpeløse mens båter suste forbi dem i høy fart. I de lange minuttene før de ble plukket opp av vannet, kunne jentene blitt kvestet eller drept.

Eksempelet illustrerer at sikkerhet på sjøen handler om mer enn det som drukner i myndighetenes og Redningsselskapets ensidige fokus på redningsvester og høye hastigheter. Tabloide poeng er lett å selge inn til media, men virkeligheten er mer sammensatt.

I de lange minuttene før de ble plukket opp av vannet, kunne jentene blitt kvestet eller drept

Atle Knutsen

I Båtmagasinet 8 2021 skriver vi blant annet om betydningen av Å skru av bauglysene og dimme kartplotteren når man navigerer i mørket. I mange båter er det knapt mulig å dempe belysningen tilstrekkelig, og lanternene er ofte plassert slik at de blender føreren – og er i strid med regelverket.

Svært mange båter vi tester, har mangler i forhold til CE-merking. Iblant påpeker vi alvorlige avvik både i dokumentasjon og tekniske løsninger. Ikke minst gjelder det lanterneplassering og dreneringer. Fritidsbåter er ikke underlagt noen form for teknisk kontroll, til tross for at trygge båter som oppfyller kravene i regelverket burde være basisen for et sikkert båtliv. Derimot blir ofte diskusjonen om sikkerhet i fritidsbåt innsnevret til høy fart, promille og bruk av redningsvest.

Er man edru, har en redningsvest hengende rundt halsen og lys på båten, så er det ingen som hindrer deg i å kjøre videre selv om vesten ikke har patron, båten ikke er i sjødyktig stand og lanterneføringen er milevis fra å tilfredsstille kravene. Og ingen stopper deg dersom du har henger ungene på baugen i 40 knop og mister to tenåringer i sjøen fra en tube i en trafikkert skipslei.

I lys av de to foregående sesongers økte aktivitetspress i skjærgården, er det på tide at fokuset for sjøsikkerhetsarbeidet formaliseres og utvides til å omfatte mer enn promille, fart og vest.

Atle Knutsen
Redaktør

Powered by Labrador CMS