ELEKTRISK: Stille fremdrift skal skape bedre miljø for dyrelivet i arktiske strøk.

Lanserer stillegående ekspedisjonsbåter

To nye stillegående og helelektriske ekspedisjonsbåter skal snart operere i Arktis og Antarktis.

Publisert Sist oppdatert

Ekspedisjonsselskapet HX Expeditions, med hovedkontor i London og tidligere en del av norske Hurtigruten Group, har lansert to nye stillegående og helelektriske ekspedisjonsbåter, utviklet for å redusere støyforurensning under vann. Det vil være positivt ettersom støy forstyrrer hval og annet marint liv i polarområdene.

Avansert fremdriftssystem

Båtene, kalt MK 5, er utstyrt med RAD 40, et elektrisk fremdriftssystem fra RAD Propulsion. Det skal visstnok være en av de mest avanserte løsningene på markedet i dag, og skal operere på ekspedisjonsskipene Fram og Fridtjof Nansen, som trafikkerer i Arktis og Antarktis.

– Dette er starten på en stor omlegging. Målet vårt er å fase ut tradisjonelle fossil-drevne skip og gå helt over til elektriske alternativer, sier HX-sjef Iain McNeill i en pressemelding.

Positivt for hvalene

Ifølge HX gir de stillegående båtene store fordeler både for forskere og turister, som nå kan observere dyreliv og utføre forskning med minimal akustisk forstyrrelse.

– For livet under overflaten, spesielt hval, kan støy være forskjellen på å trives og å slite, sier HXs sjefsforsker Dr. Verena Meraldi.

Båtene er utviklet i tråd med retningslinjene fra International Association of Antarctica Tour Operators (IAATO), og viser et skritt i retning av mer bærekraftig ekspedisjonsturisme.