UNDERKJENT: Resultatet fra Havarikommisjonens krengetest var at fartøyet ikke oppfylte kravene til gitt CE-merking og da med tre personer færre enn den var CE-merket for. (FOTO: .
UNDERKJENT: Resultatet fra Havarikommisjonens krengetest var at fartøyet ikke oppfylte kravene til gitt CE-merking og da med tre personer færre enn den var CE-merket for.

CE-merking: Kontrollerer bare én båtprodusent i året

CE-skiltet i båten din kan gi deg falsk trygghet. De tre ulykkene med Hydrolifts X-27 SUV er et eksempel på det. Havarikommisjonen hevder produsenten har tolket regelverket feil og peker på Sjøfartsdirektoratet manglende oppfølging hos båtbyggere i Norge.

Publisert Sist oppdatert

CE-merkingen av fartøyet baserte seg på produsentens egenkontroll og dokumentasjon som var mangelfull, skriver Statens Havarikommisjon i sin rapport etter ulykken i Kragerø 25. oktober i fjor. Kommisjonen mener det er et sikkerhetsproblem at produsenter ikke er gjenstand for hyppige kontroller fra tilsynsmyndigheten. Særlig kan dette gjelde revisjon av produsenter som benytter seg av egenkontroll.

Svært få revisjoner

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER