UNDERKJENT: Resultatet fra Havarikommisjonens krengetest var at fartøyet ikke oppfylte kravene til gitt CE-merking og da med tre personer færre enn den var CE-merket for.
STATENS HAVARIKOMMISJON
CE-merking: Kontrollerer bare
én båtprodusent i året
CE-skiltet i båten din kan gi deg falsk trygghet. De tre ulykkene med Hydrolifts X-27 SUV er et eksempel på det. Havarikommisjonen hevder produsenten har tolket regelverket feil og peker på Sjøfartsdirektoratet manglende oppfølging hos båtbyggere i Norge.
CE-merkingen av fartøyet baserte seg på produsentens egenkontroll og dokumentasjon som var mangelfull, skriver Statens Havarikommisjon i sin rapport etter ulykken i Kragerø 25. oktober i fjor. Kommisjonen mener det er et sikkerhetsproblem at produsenter ikke er gjenstand for hyppige kontroller fra tilsynsmyndigheten. Særlig kan dette gjelde revisjon av produsenter som benytter seg av egenkontroll.
Svært få revisjoner
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER