SKIKKELIG SKUTE: Over 70 tonn batteribåt på vei inn til Nøstekaien i Bergen for å plukke opp Båtmagasinet. Båten kan gå mange timer på én ladning.
SKIKKELIG SKUTE: Over 70 tonn batteribåt på vei inn til Nøstekaien i Bergen for å plukke opp Båtmagasinet. Båten kan gå mange timer på én ladning.

Steeler 61S Attétude: 74 tonn ekspedisjonsyacht – med el-drift

Er dette Norges mest kompromissløse båt? Godt mulig. Det er likevel ikke luksus som gjør «Havgap» unik, trolig også i verdenssammenheng. For denne 61 fot lange stålbåten er batteridrevet. Og når batteriene innimellom suppleres med fossil energi er dieselforbruket sensasjonelt lavt.

Publisert Sist oppdatert

For jo, «Havgap» har en «rekkeviddeforlenger» i form av et 110 hk Volvo Penta D3-drevet dieselaggregat, men dette er ikke noe eier Ivar Presttun har behov for å starte ofte. Han foretrekker stillheten og roen når «Havgap» krysser fjorder og åpne havstrekk for kun batteri. 5 - 8 timer er greie dagsetapper for en mann som ikke har ønsker om å haste til havn, eller for den del trenger rask transport. Og om det en dag skulle haste står en vannscooter klar på øverste dekk.

Skøyte-inspirert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER