Navigasjon og sjømannskap
Spar på «suppa» i sommer!
Lærer man seg å finne riktig trimvinkel når man kjører en planende båt, bedres komforten ombord og man kan redusere drivstofforbruket en hel del.
Når man
finner båtens mest gunstige hastighet i plan, går som oftest båten mest
komfortabelt under normale forhold. Da har den også vanligvis det laveste
drivstofforbruket regnet i liter per nautisk mil. På en typisk dagsturbåt eller
weekendcruiser vil denne «sweet spoten» ligge i fartsområdet 25 til 35 knop –
når båten planer helt ut og har en optimal trimvinkel.
Som påpekt
av sivilingeniør Eivind Amble i Båtmagasinet nummer 4 i 2009, så vil
bunngeometrien (altså utformingen av skrogbunnen) variere fra båtmodell til båtmodell,
avhengig av hvilke egenskaper man jakter på. Høyest mulig toppfart lar seg
sjelden kombinere med komfort og god drivstofføkonomi i mellomfartsregisteret,
og derfor er de fleste fritidsbåter designet med tanke på egenskapene i
mellomfartsområdet.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER