Navigasjon og sjømannskap

Spar på «suppa» i sommer!

Lærer man seg å finne riktig trimvinkel når man kjører en planende båt, bedres komforten ombord og man kan redusere drivstofforbruket en hel del.

Publisert

Når man finner båtens mest gunstige hastighet i plan, går som oftest båten mest komfortabelt under normale forhold. Da har den også vanligvis det laveste drivstofforbruket regnet i liter per nautisk mil. På en typisk dagsturbåt eller weekendcruiser vil denne «sweet spoten» ligge i fartsområdet 25 til 35 knop – når båten planer helt ut og har en optimal trimvinkel.

Som påpekt av sivilingeniør Eivind Amble i Båtmagasinet nummer 4 i 2009, så vil bunngeometrien (altså utformingen av skrogbunnen) variere fra båtmodell til båtmodell, avhengig av hvilke egenskaper man jakter på. Høyest mulig toppfart lar seg sjelden kombinere med komfort og god drivstofføkonomi i mellomfartsregisteret, og derfor er de fleste fritidsbåter designet med tanke på egenskapene i mellomfartsområdet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER