Praktisk: VHF og AIS

Brukt utstyr kan kreve oppdatering

Har du kjøpt en bruktbåt med en nyere VHF og gjerne AIS, skal du holde tunga rett i munnen. For at sikkerhetsfunksjonen DSC skal fungere, må det såkalt MMSI-nummeret være riktig programmert og lisensen overført på ny eier. Også AISen må programmeres om dersom båten skifter navn.

Publisert Sist oppdatert

Svært mange båter har VHF med såkalt distress-funksjon (eller Digital Selective Calling, forkortet DSC). Stadig flere fritidsbåter har også AIS (Automatic Identification System) om bord. Dersom VHFen er korrekt programmert av forrige eier, har den lagret et såkalt MMSI-nummer (Maritime Mobile Service Identity), som er et identitetsnummer knyttet opp til den som lisensen er registrert på. Dette nummeret sendes automatisk ut sammen med enhetens posisjon når DSC-funksjonen aktiveres i en nødsituasjon med en knapp på VHFen. Dersom utstyret fortsatt er registrert på en tidligere eier, kan det føre til misforståelser under redningsarbeidet i en nødsituasjon.

Stasjonær VHF

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER