
Førsteinntrykk: Nimbus 305 drophead electric
Nimbus 305 Drophead Electric - En sakte og stille glede
SE VIDEO: Nimbus 305 Drophead er en cabincruiser med to kabiner og stort uteområde, som fås med diesel- eller elmotor fra tre millioner kroner og oppover.
Nimbus 305 lages i en kupéversjon og en soft-top-versjon. Sistnevnte har fått betegnelsen Drophead, fordi du raskt kan fjerne kalesjen og få en åpen båt med stort og sosialt uteområde.
Vi skulle prøvekjøre Nimbus 305 Drophead Electric under Cannes Yachting Festival høsten 2022, men på grunn av mye vind ble det bare en svingom i indre havn. Kommersiell direktør Jonas Göthberg i Nimbus bedyrer at båten tåler bølger og vind, den er plassert i CE-kategori B som betyr at den skal tåle å gå utaskjærs i sterk kuling med bølger opptil fire meter, men det ble ikke tid og anledning til en test i litt tøffe forhold.

Nimbus 305 Drophead Electric er nok også bygget for folk som liker langsomme turer i godt vær.
– Ni av ti Nimbuskunder seiler (kjører) bare ti nautiske mil i sakte fart, viser våre undersøkelser, sier Göthberg. Vi bruker ordet seiler her ikke bare fordi det er korrekt maritim terminologi, men også fordi opplevelsen av båttur minner litt om seilbåt. Vi hører vinden og bølgenes klapping mot skroget, og propellens hvining under manøvrering. Det er ingen grunn til å heve stemmen når vi snakker sammen under den korte turen i havnebassenget i Vieux Port i Cannes.
Rekkevidde 53 nautiske mil
Nimbus 305 fås altså med tradisjonell dieselmotor eller med elmotor. Med elmotor er toppfarten lagt til 8,4 knop ved fullt turtall. Elbåten er utstyrt med en Torqeedo Deep Blue 80i som yter 40 kW. Dette tilsvarer omtrent 80 hestekrefter fra en forbrenningsmotor. Nimbus anbefaler marsjfart mellom fem og åtte knop for å få en best mulig kombinasjon av fart og rekkevidde. Med en marsjfart på 5,7 knop har båten en rekkevidde på 53 nautiske mil. Ved 3,7 knop øker rekkevidden til 86 nautiske mil, avhengig av vind og strøm, opplyser den svenske båtprodusenten på sin hjemmeside. Ifølge Göthberg er rekkevidden 50 nautiske mil i fem knop.

Lading tar 16 timer fra en 230 volt kilde, eller åtte timer fra en 380 volt kilde. Installasjonen kan oppgraderes med en valgfri batteripakke til å inkludere to BMW i3 hurtigladebatterier 2 x 42,2 kWh på til sammen 84,4 kWh. Båten vi prøvde hadde to batterier.
Med tradisjonell diesel leveres den med motorer fra 110 til 220 hestekrefter, med Volvo Penta D3. Båten er konstruert for fart opptil 22 knop med forbrenningsmotor.
3,5 millioner med elmotor
Nimbus kaller konstruksjonen for smart speed. I praksis har 305 ingen reell planingsterskel og skroget gir lavt drivstofforbruk i alle hastigheter, påstår produsenten. Vi fikk ikke testet påstanden, men opplevde at båten hadde gode manøvreringsegenskaper i liten fart inne i bassenget.

Prisen på en Nimbus 305 Electric ligger rundt 3,5 millioner kroner, ifølge Göthberg. Det er en halv million kroner opp fra tre millioner for en tilsvarende båt med dieselmotor, med andre ord en prisøkning på snaue 17 prosent. Göthberg sier at det nå er stor interesse for elbåter. Selv om salget foreløpig er beskjedent, er han ikke i tvil om at veksten kommer.
– Denne båten har to batterier. I fem knops fart kan du altså kjøre rundt 50 nautiske mil, og det rekker for de aller fleste praktiske forhold. Båten kan lades med over natten fra vanlig 230 volts strømuttak, sier Göthberg.
Plass til kjernefamilien
Nimbus 305 Drophead har overnatting nok for en hel familie, med til sammen seks køyeplasser om du legger godviljen til. Under dekk er det to lugarer med to køyer, hvor forlugaren kan utvides til fire køyer. Her er også et rommelig bad med egen dusjavdeling. Byssa derimot her oppe, under kalesjetaket. Her finner du en stor og langsgående bysse med vask og skuffer og skap på styrbord side, aktenfor førerplassen. Vis-á-vis byssa er en dinettløsning med middagsplass til fire personer. Båten har også en sittegruppe med salongbord på akterdekket.
Dekksløsningen er asymmetrisk med et dollbord på styrbord side som gir tilgang til fordekket. Fordekket kan anvendes som solseng på stille og solrike dager, men er neppe noe sted å oppholde seg i bølger og vind. Løsningen gjør det også noe vanskeligere å fendre og fortøye med babord side til kai, i alle fall når kalesjen er oppe.


Prisforskjellen avgjørende
Nimbus er kjent for å bygge kvalitetsbåter, og 305 er ingen nyhet på markedet, men den svenske produsenten markedsfører nå modellen mer aktivt. Førsteinntrykket er at Nimbus 305 Drophead Electric er en praktisk og funksjonell båt med mye uteplass i nokså nøktern og tradisjonell skandinavisk stil.
Båtmagasinet mener det er fornuftig å satse på saktegående båter med eldrift. Elmotoren kommer til sin rett når man cruiser stille rundt i skjærgården i luntefart. I høy fart blir vannmotstanden så stor at rekkevidden sjelden holder mål med dagens batteriteknologi.
Foreløpig er det svært beskjedent salg av elbåter, viser våre undersøkelser, men med Drophead Electric har Nimbus utjevnet prisforskjellen mellom drivlinjealternativene så mye at elbåten kan bli aktuell for flere.
3,5 millioner er mange penger for en cabincruiser, men her får du en stillegående og miljøvennlig familiebåt som egner seg godt for helgeturer og ferieturer for en kjernefamilie. Kupéversjonen er kanskje mest aktuell for de fleste her i landet, hvor det kan være godt å lukke været ute til tider.
FAKTA: NIMBUS 305 DROPHEAD ELECTRIC | |
CE-kategori | B |
Produksjonsland | Sverige |
Lengde i meter | 10,07 |
Bredde i meter | 3,25 |
Vekt tørr båt i kg | 4025 |
Drivstoff i liter | 250 |
Ferskvann i liter | 150 |
Septik i liter | 80 |
Antall køyeplasser | 4+2 |
Max antall personer | 8 |
Motoreffekt fra-til i hk | 110-220 (diesel) |
Motor testbåt | Torqeedo Deep Blue 80i |
Toppfart i test i knop | - |
Pris fra i kroner | Cirka 3 000 000,- |
Pris testbåt i kroner | Cirka 3 500 000,- |
.