Dette er moderskipet til Windys nye superlettbåt.
Laget for å ligge inntill en annen båt.
Stor uteplass.
Windy T52 førermiljø.

Windy lager den nye ”Røkke-jolla”

En super-lettbåt på 52 fot og med 1800 hk  skal følge i kjølvannet på Kjell Inge Røkkes nye seilemaskin på hele 217 fot!

Publisert Sist oppdatert

Røkke har selv fulgt prosjektet ned til minste detalj. Super-lettbåten skal produseres og leveres av Windy.

”Super-lettbåten” skal produseres og leveres av Windy. Konstruktøren Ed Dubois er også mannen som nå tegner på Windys nye flaggskip på 65 fot. Til alle andre løsninger bruker Windy sin egen husarkitekt Hans Jørgen Johnsen, som har jobbet tett med konstruktøren om å ta det gamle formspråket til Windy over i en ny tid. Johnsen har også hatt ansvaret for utviklingen og tanktestingen av det meget spesielle skroget.

    Windy sikter seg nå inn på et stadig voksende lettbåt-marked, og leverte to 28-fotere i fjor til megayachten "Vibrant Curiosity". 

Les: Røkkes gigantiske seilbåt

Skal vinne på kvalitet

Den nye 52-foteren vil helt klart ta Windy over en i en mer futuristisk verden. Fra før har de jo Windy-klassiske Xanthos 52 i modellutvalget sitt. Windy T 52 vil garantert bli lagt merke til også internasjonalt, og den er planlagt premierevist under Cannes Boat Show i september 2010. Windysjef Knut Heiberg-Andersen presiserer at dette skal bli en skreddersydd kvalitetsbåt utenom det vanlige.

-Vi fikk et ferdig utviklet formspråk fra Dubois. Videre hadde Røkke klare krav til spesifikasjoner og kvalitet. Vi fikk likevel frie tøyler til å utvikle en ”super-lettbåt” vi hadde tro på, og med våre krav til gjennomtenkte løsninger, sier Heiberg-Andersen.

Dette er en båt som både skal revolusjonere Windy-uttrykket i linjer og form. Samtidig oser den prestasjon. Noe vi får bekreftet straks vi nærmer oss førerplassen. Her er det både elektroniske og analoge instrumenter. Du kan styre båten via det avanserte IPS joystick systemet til Volvo Penta. Den er også utstyrt med det nye DPS systemet som gjør at båten kan ligge i ro ved hjelp av å låse GPS posisjonen.

Det er tre stødige racingstoler i førerretningen, noe som gjør at man kan være flere om navigeringen. Røkke har jo tross alt mange års erfaring som Offshore-pilot, og vet hva som gjelder når man beveger seg i høye hastigheter på vannet.  

Båten blir ustyrt med alt av moderne elektronikk. Derfor installerer man også en generator på 7 Kwh, som skal hjelpe til med strømmen når båten ligger stille. Den har selvfølgelig aircondition i alle kabiner, og avansert baugpropeller og ankersystemer som kan trekkes inn i skroget for å ligge skjult. ”Lettbåten” blir også utstyrt med en meget avansert badeplattform som kommer hydraulisk ut av skroget, og hvor badetrappen er integrert i plattformen.

Minimalistisk innvendig

Dette er først og fremst en utebåt, beregnet på å være enstøtte for moderskipet på lange turer.

-Den har rekkevidde som gjør at den kan følge moderskipet fra havnen i Antibes og rundt Sardinia om nødvendig, sier Heiberg.

Innvendig er båten minimalistisk, men likevel meget avansert. Blant annet vil rederlugaren være utstyrt med en seng som kan styres elektrisk, og man kan selv velge om man vil ligge i dobbeltseng eller i to enkle. I tilknytning til sovelugaren har man et stort toalettrom med alle fasiliteter. Selve kjøkkenet har man valgt å legge oppe på dekk, her blir det mulighet å lage mat på grillen eller i varmluftovnen.

Finnes de som ligner

Vi skal ikke påstå at båten er direkte influert av Fjords 40 open, til det er forskjellene i skroget for store. På dekk og konsoll derimot er de meget like. Ikke så rart så lenge begge henter inspirasjon fra italienske Wally. Linjene på Windy T52 er lagt opp slik at de matcher seilbåtens skroglinjer og generelle designutrykk.

Rekkevidden til båten vil ikke holde til en transatlantisk krysning, den vil likevel gi rederen mange muligheter til lange og raske turer i europeiske farvann. 46 knop på en så stor båt er en bra prestasjon, og det betyr at båtens økonomiske cruisingfart vil ligge rundt 6-10 knop lavere. Ikke mange 50-fotere i norske farvann som følger fiskeren da nei!    

Båten skal bygges på Windys verft i Västervik i Sverige, og den er planlagt premierevist på Cannes-messen i spetember 2010.

-Dette har vært et krevende og omfattende prosjekt, med sterke føringer fra en profesjonell og engasjert båtkunde. Røkke har hele tiden visst hva han ville og gitt utrykk for dette. Han har personlig fulgt prosjektet ned til minste detalj, sier Heiberg-Andersen til Båtliv. 

Spesifikasjoner: Windy T52 (T-tender)

Lengde: 16,10 (skroglengde 14,90 m)

Bredde: 

Toppfart: 46 knop (cruise 40)

Motorer: 3x600 hk Volvo Penta IPS

Vekt: 12 tonn (båten er bygget med miljøvennlig vakum-innjisering av skrog)

Drivstofftank: 2300 liter

Strømgenerator på 7 kwh

Rekkevidde: 450-500 nautiske

Pris: 10-15 millioner kroner  

Kun fem private seilyachter i verden er større.

Les: Verdens største private seilbåter