VANNBALLASTTUNNEL: Slik viser båtprodusenten Surtees Boats på New Zealand sin "unike" konstruksjon. Akkurat slik Jan Herman Linge konstruerte sin Fjordling 17 på 60-tallet.

Er ikke dette Linges patent?

«Nok en flott innovasjon som andre bare kan kopiere», skriver den New Zealandske båtprodusenten Surtees Boat om sin vannballasttunnel. Innovasjon og innovasjon, fru Blom. Er ikke dette Jan Herman Linges patent?

Publisert Sist oppdatert
En Fjordling 17 med utenbordsmotor fra 1960-tallet har vannballasttunnel, akkurat som de nyeste båtene fra Surtees Boats på New Zealand.

Jan Herman Linge gjorde akkurat det samme på Fjordlingen for 60 år siden. Med stor suksess. Så spørsmålet er hvem som eventuelt har kopiert?

"Anti-Roll lock" på New Zealand.

Surtees er en stor produsent av fritids- og hobbyfiskebåter på New Zeeland, båter mellom fire og syv meter. De skryter veldig av sin patenterte konstruksjon «Anti-Roll lock» som slipper vann ut og inn av kjølen. Den minste båten oppnår stabilitet med 180 liter vann når den går sakte eller ligger stille, mens den største, en 7.5 meters båt, øker vekten med 530 liter for bedring av båtens stabilitet. For hver liter vann er det røft regnet cirka én kilo stabilitetsballast.

Lang fra noen nyhet

LINGES KONSTRUKSJON: En enkel og genial konstruksjon, Linges vannballasttunell i kjølen på en Fjordlig 17.

For Båtmagasinets lesere er ikke denne konstruksjonen noen nyhet. Jan Herman Linge produserte sine legendariske Fjordling 17 fra 1962 til 1970, båter som er populære som aldri før. Versjonen beregnet for utenbordsmotor har nettopp vannballasttunnel i kjølen, en konstruksjon som fylles med vann når båten har en hastighet på under cirka syv knop og forsvinner ut når båten skyter fart og går i plan. Mange Fjordlinger er restaurerte og - som Linge ville sagt - «overmotoriserte». Entusiastene har ofte forsterket både hekken og kanskje langskipsdragere i bunnen.  70 knops fart er ikke uvanlig.

Løsning med spjeld

Det som båtprodusenten på New Zealand viser er langt i fra innovativt, den æren skal Jan Herman Linge og den norske Fjordlingen ha. Men til forskjell fra de norske har båtene i Stillehavet en vanntunnel med et påmontert spjeld akter som kan åpnes og lukkes etter behov. Her kan du beholde ballasten for å gjøre båten tyngre i stor fart og grov sjø.

Da produsenten nylig la ut en video av sitt patent var nordmannen John Egil Haugen raskt i kommentarfeltet:

-Velkommen etter, dette er en gammel idé, designed by Jan Herman Linge, who is also known for the Olympic sailing boats Soling and Yngling.