Volvo har funnet feilen, men skjønner ikke problemet
Volvo Penta har funnet feilen som har ført til 32 motorhavari. Men de klarer likevel ikke å løse problemet. Nå håper de på hjelp fra norske båteiere og oljeselskapene.
Volvo sliter med å finne årsaken til at 32 motorer har havarert så langt. Feilen er lokalisert, men de skjønner fortsatt ikke sammenhengen med at dette fenomenet bare oppstår på norske motorer. Båtliv har fått full tilgang til alt innsamlet materiale og hva som er gjort av forskning frem til nå. Volvo Penta gir seg ikke på dieselteorien, og etter å ha gått igjennom materialet ser det ut til at de kan ha rett. For å sjekke dette nærmere er det nå tatt dieselprøver fra 13 forskjellige steder lang norskekysten.
Volvo Pentas svar på KRIPOS
Et av Volvoverkstedets konferanserom er innredet som operasjonsrommet til en mordutredning. På veggene henger det plansjer og bilder med piler hit og dit. Diverse kart over norskekysten står sentralt i de forskjellige teoriene som sjekkes ut og inn av saken. Midt i rommet står den siste motoren som har kommet fra Hjelmeland på vestlandet. denn skal plukkes i filler for om mulig å finne svar.
De har funnet årsaken til alle havariene, men hva som utløser havariet er fortsatt et mysterium for alle involverte. Nå ber de norske båteiere om hjelp til å finne svar. Det er også snakk om at et team fra VP i Gøteborg reiser til Norge for å intervjue båteiere som har opplevd havari. Kanskje må de gå så langt at det rigges et testlaboratorium et eller annet sted på vestlandet.
Faktum er at akkurat nå famler Volvo i blinde, men søker med alle midler til rådighet for å finne svaret på ”Gåten om de mange havari” langs norskekysten, og hvorfor bare der?
Eksplosjon sprenger hylse
Feilen ligger i innsprøytningseneheten. Det skjer en eksplosjon i kobberhuset som omslutter injektorene som igjen sørger for at det sprøytes diesel ned mot stemplene. Årsaken til denne eksplosjonen er man ikke i stand til å skjønne.
Det er her Volvoledelsen nå ønsker hjelp fra norske båteier. Sverige har avslørt at med den norske dieselen på testtanken, skjer det en merkelig lekkasje midt på selve injektorstammen. Lekkasjen er minimal, men den er målbar og synlig. Hvorfor, blir derfor spørsmålet fra Volvo?
Svaret håpet de at vi i Båtliv kunne være med å gi dem når vi besøkte fabrikken på tirsdag i denne uken. Det sier vel noe om hvor ydmykende denne situasjonen er for en av verdens største motorprodusenter for fritidsbåter.
Skal sjekke russisk billigdiesel
Etter et tips fra Båtliv vil de nå forfølge sporet om at russisk billigdiesel kan være årsaken til havariene. For kilder vi har snakket med i oljebransjen, sier det er et stort problem langs norskekysten med russiske båter som selger svart diesel.
Og Volvo Pentas ”sjefsetterforsker” Peter Forsström holder fortsatt en knapp på dieselsporet. Det vil si de mener noe må være feil med det norske drivstoffet.
-For at vi skal komme lenger ber vi nå alle som opplever dette om å la motoren forbli så urørt som mulig. Først med en urørt motor kan jeg begynne det møysommelige arbeidet med å plukke dette fra hverandre del for del. På den måten får vi også våre datamaskiner til å hjelpe oss med å finne riktig diagnose, sier Forsström.
Vurderer erstatninger fortløpende
Volvo Penta vil så langt det lar seg gjøre erstatte alle tap til alle som har opplevd dette, og sier at det eneste de ikke kan erstatte er folks tapte feriedager eller utrivelige opplevelser på fjorden.
De velger nå full åpenhet om problemene, og vil legge ut all tilgjengelig informasjon på sine hjemmesider.
–Vi beklager overfor alle våre kunder at dette har skjedd. Vi er ydmyke overfor situasjonen og vil så langt det er mulig erstatte alle tap både forhandlere og kunder måtte ha for at våre motorer ikke har holdt mål, sier direktør på Volvo Penta i Gøteborg, Lars Ljungqvist.
Har du råd eller ideer om hvordan Volvo kan løse problemet kan du sende en mail til oss frode@batliv.no , eller du kan ta debatten på våre sider www.batliv.no . Vi kommer til å ligge tett på denne saken fremover.