Vann og frost kan skape store problemer i vinterhalvåret, så det anbefales ikke å la båten bli liggende i vannet. Ta den opp, tøm alt vann og dekk den godt til.
OVERVINTRE: Det er mange risikoer som følger med å la båten stå ute over vinteren.

Båt i vannet i vinter?

Å la båten ligge i vannet hele vinteren kan være en god løsning, men det er mye å tenke på for å unngå frostskader, vanninntrengning og forsikringsproblemer.

Det tryggeste er definitivt å ha båten på land. Likevel velger mange hvert år å la båten ligge i vannet gjennom vinteren. Det kan fungere fint, men det krever nøye forberedelser og medfører høyere risiko for skader.

Motor og tekniske systemer

Motoren er blant de mest sårbare delene ved vinterlagring i vann. Frost i kjølesystem, varmeveksler eller impellerpumpe kan gi kostbare skader. På motorer som tillater det, kan frostvæske sirkuleres gjennom sjøvannssystemet til væsken kommer ut av eksosen. Dette gir god beskyttelse – forutsatt riktig utførelse.

I tillegg bør frostvæske helles i sjøvannsinntak og gråvannsslanger, og alle skroggjennomføringer stenges for å hindre inntrengning. Toalettsystemet bør også konserveres med frostvæske. Det er viktig å bruke væske som er kompatibel med båtens materialer og godkjent for maritim bruk. Den bør tåle temperaturer ned mot minst -20 °C, og byttes ut jevnlig for å opprettholde beskyttelsen.

Vannsystem og frostbeskyttelse

Ferskvannssystemet må tømmes fullstendig, også om det finnes varme om bord. Vann i rør, pumper og tanker kan fryse og forårsake skader. Tømming bør gjøres grundig, og det kan være lurt å bruke trykkluft for å fjerne vannrester i slanger og armatur. Etterpå kan systemet fylles med frostvæske beregnet for drikkevann. La kraner og ventiler stå åpne for å unngå trykkoppbygging under kulde.

Fukt, varme og strøm

Fukt og kondens er en utfordring om vinteren. En elektrisk avfukter kan redusere risikoen for mugg, så lenge temperaturen holder seg over null. Noen bruker varme eller tørkeutstyr gjennom hele vinteren, men dette forutsetter strømtilgang og sikkerhetsløsninger som strømbrudds- og temperaturovervåkning. Dersom båten er riktig konserverert og ventilert, er varme som regel ikke nødvendig. Det er uansett viktig å ikke være helt avhengig av strøm for frostbeskyttelse, særlig hvis båten ligger uten tilsyn.

Fortøyning og sikring

Vinterstormer stiller høye krav til fortøyning. Bruk doble fortøyninger med rykkdempere, og store fendere på begge sider. Båten må sikres slik at den ikke kan slå mot brygga, selv i høy sjø. På åpne båter kan det lønne seg å ligge med baugen mot vinden for å hindre vanninntrenging i cockpit eller motorbrønn. Sørg for at fortøyningen er klar før uværet kommer.

Forsikring og tilsyn

Forsikringsselskapene har ulike vilkår for båter som ligger i vannet vinterstid. Mange krever at båten er forsvarlig sikret og vedlikeholdt – og skader som skyldes frost, nedbør eller manglende tilsyn dekkes ofte ikke. Enkelte selskaper gir begrenset dekning eller høyere premie for vinterlagring i sjø. Det anbefales å avklare dette før vinteren setter inn.

Tilsyn er en forutsetning for å unngå skader. Du bør inspisere båten jevnlig, spesielt etter uvær og temperatursvingninger. Presenning eller kalesje må være godt festet og ha god ventilasjon for å hindre kondens.