
Slik unngår du vintertrøbbel med båten
Når høsten setter inn og båtsesongen for mange snårt går mot slutten, er det på tide å tenke på vinterlagring.
Riktig klargjøring av båten før den settes på land, er avgjørende for å unngå kostbare skader og unødvendig arbeid til neste sesong. Her får du en grundig gjennomgang av hva du bør gjøre med tanke på motor, vannsystem, fukt og utstyr.
Rengjør båten grundig
Start med å spyle og vaske båten så raskt som mulig etter opptak. Groe, skjell og alger er mye lettere å fjerne når de er ferske. En høytrykkspyler sparer deg for tid, men vær forsiktig så du ikke skader bunnstoffet. Bruk egnet avrenning og oppsamlingssystem hvis du står på marina med miljøkrav.
Inne i båten bør du vaske alle overflater med mildt såpevann. Fjern matrester, fett, tekstiler og annet organisk materiale som kan gi grobunn for mugg. Tøm kjøleskap og rengjør toalett og bysse. Husk å tørke grundig opp vann i kjølsvin og skap – fuktige rom kan skape både lukt og skader gjennom vinteren.
Luft ut og hold fukten unna
Etter rengjøring er det viktig å la båten få lufte seg godt før den tildekkes. Åpne skap, luker og dører for å sikre gjennomlufting. Også motorrommet bør luftes. Kondens kan skade både elektriske komponenter og metaller. Installer gjerne en liten frostvakt med termostat, enten i kabinen eller i motorrommet, for å holde temperaturen over null. Det minsker risikoen for fuktskader og sørger for at utstyr og rør ikke fryser.
Skyll motoren i ferskvann
Uansett om du har innenbordsmotor eller påhengsmotor, bør kjølesystemet skylles grundig med ferskvann etter bruk i saltvann. Innenbordsmotorens sjøvannssystem bør også kjøres igjennom, gjerne med frostvæske til slutt. Husk at dette kun virker om motoren kommer opp i driftstemperatur – da åpner termostaten og væsken sirkulerer i hele systemet.
Sjekk nivå og frysepunkt på frostvæske i lukkede kjølekretser. Målingen gjøres med egen måler eller på verksted, og bør ligge på minst -20 °C. Usikker? Bytt ut med ny frostvæske – det gir både beskyttelse mot frost og bedre rustsikring.
Gjør motoren klar for vinter
Motoren bør få et oljeskift før vinteren. Bruk varm motor for å få med deg mest mulig av gammel olje og partikler. Skift også oljefilter samtidig. Har du dieselmotor, er det ekstra viktig å fylle tanken helt opp før vinteren for å hindre kondens og bakterievekst. Tilsett eventuelt et dieselkonserveringsmiddel.
Har du mistanke om urenheter eller vann i drivstofftanken, bør den tømmes og renses.
Smør og beskytt bevegelige deler
Gå systematisk over alle smørepunkter og eventuelle trimdeler. Bruk vannfast fett eller syrefri vaselin for å beskytte mot rust og uttørking. Beveg alle bunnventiler og overbordventiler og sett dem inn med fett. Når båten står på land, kan bunnventilene gjerne stå åpne. SlikB reduserer du faren for frostskader.
Elektrisk anlegg og sikkerhetsutstyr
Steng hovedstrømsbryteren, og vurder å koble fra batteriet helt. Hvis batteriet blir stående i båten, bør det vedlikeholdslades gjennom vinteren. Alternativt kan du ta det med hjem og oppbevare det tørt og frostfritt.
Sjekk brannslukkingsapparatets trykk og dato. Kontroller også at annet sikkerhetsutstyr som redningsvester, nødbluss og førstehjelpsutstyr er i god stand og ikke har gått ut på dato.
Ta med verdier hjem
Alt som kan stjeles, bør tas med hjem. Det inkluderer navigasjonsinstrumenter, løs elektronikk, kikkert, fiskestenger og annet utstyr med verdi. Glem heller ikke å ta ut puter, tekstiler og annet som lett trekker til seg fukt. Oppbevar dette tørt og luftig gjennom vinteren.
Når båten skal dekkes til
Før du dekker til båten, må du forsikre deg om at den er helt tørr. Bruk presenning eller krympeplast som gir luftgjennomstrømning. God ventilasjon er nøkkelen til å unngå mugg og jordslag. Dekk aldri båten tett mot båtkrybben eller støtter. La heller presenningen henge fritt med vekter for å sikre luftsirkulasjon.