Fra Praktisk Båtliv 1 2002:

TV DEN GANG: Jan Aas viser frem det smarte TV-arrangementet.
TV DEN GANG: Jan Aas viser frem det smarte TV-arrangementet.

Queen Albatross 1120: Stilfull nyhet med semiflybridge

Hun har definitivt utseende med seg, den nye finske Albatrossen på 35 fot. Sjødyktigheten er det heller ikke noe å si på, og båtens uvanlig rolige bevegelser i sjøen minner nesten om flyging i lav høyde.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er hentet i sin helhet fra Praktisk Båtliv nummer 1 2002. Du finner hundrevis av båttester i regi av Båtmagasinet og Båtliv i arkivet, som abonnenter har tilgang til.

Albatross-båtene fra det finske verftet med det vanskelig navnet Venevei-stdmii SurjIsuo 0y, har nettopp fått norsk agent og ble premierevist på Båter i Sjøen i september. Firmaets snekker ble riktignok forsøkt solgt her til lands for 20 år siden, men uten særlig suksess. En håndfull motorseilere, Albatross 32, har derimot funnet veien til Norge. Deres nye flaggskip, Queen Albatross 1120, ser imidlertid ut til allerede nå å gjøre suksess her på berget.

TEST I 2002: Queen Albatrosss har utseende med seg og er ikke skjemmet av en høy flybridge.Båten beveger seg mykt og rolig i sjøen.
TEST I 2002: Queen Albatrosss har utseende med seg og er ikke skjemmet av en høy flybridge.Båten beveger seg mykt og rolig i sjøen.

Etter kundens ønske

Jan Aas i Jan Aas Båtagentur er norsk agent for Albatrossene. Han er godt fornøyd med første båten han har tatt inn, og kontakten og samarbeidet med finnene synes han er meget god. De er åpne og greie og bygger båter helt etter kundens ønsker og behov. Kunden kan til og med besøke verftet og følge med i prosessen om han vil. Ettersom alt er håndlaget og uten ferdige moduler, står kunden også ganske fritt ved valg av interiør etc. Første Queen Albatross er for eksempel utformet spesielt etter Jan Aas' anvisninger og avviker noe fra standardalternativet. Vi ble imponert både av Jans mange praktiske løsninger og båtens generelt gode finish.

Helårsbåt

Doble vinduer er standard i denne båten -som er ment å gi bokomfort til for eksempel et par. Derfor er også «captain's cabin» utstyrt med ordentlige springfjærmadrasser, mens pantryet har gode arbeidsforhold med mye god skap- og skuffeplass. Sittekomforten både ute og inne er også en bobåt verdig. Man kommer ikke unna TV i båt, og her er dette løst på en meget elegant måte. Et spesielt brakettsystem løfter TV'en ut og opp fra skapet og holder det fastlåst under alle forhold. Det er to toalettrom i båten, men med ideen om at den skal være en flittig brukt helårsbåt, kunne Aas tenke seg en løsning med et kombinert WC og tørke/våtrom/ vaskerom i akterlugaren. Stueplassen om bord er ellers enorm - overalt kan man plassere saker og ting, og det uten at oversikten tapes. Dog kunne kanskje noen av lukelok-kene under putene vært hengslet.

Jevne bevegelser

Prøvebåten var utstyrt med en 420 hk Yanmar diesel. Med fulle tanker (diesel og vann) og fire personer om bord fikk vi båten opp i 26 knop. Dette var ved 3300 omdreininger, mens 3000 og 2800 omdrei-ninger førte båten opp i hhv 23 og 21 knop. Sistnevnte hastighet er anbefalt cruisingfart der båten beveger seg jevnt og fint med et lydnivå på 85 dB både ved styreposisjonen og i forpiggen. Men i fartsområdet mellom 3000 og 3300 omdreininger passerer lyden 90 dB. På tomgang og langsom fart forover er lydnivået helt nede i 60 dB. Queen Albatross har ingen markert planingsterskel og beveger seg som på skinner i alle fartsområder fra 5 til 26 knop. Rattet med sine 5 1/2 tørn kunne imidlertid med fordel vært giret litt mer ned. Med så pass mange tørn blir det litt jobbing under inntilleggingen. Akselerasjonen og svingmanøvrene er et kapittel for seg. Den akselerer ikke spesielt raskt, men maken til myk og behagelig fartsøkning skal man lete lenge etter. Med hendelen i full fart forover er det bare å nyte den fullstendig rykkfrie fartsøkningen og deretter fortsette med å «fly i svingene». Krengningsmønsteret og båtens gange fikk i hvert fall undertegnede til å foreta flere unødvendige svingmanøvrer av bare pur fornøyelse!

SALONG OG KØYEPLASS: Køyene er utstyrt med springfjærmadrasser.
SALONG OG KØYEPLASS: Køyene er utstyrt med springfjærmadrasser.

Manuell hylsetetter

Akterlugaren er utstyrt med en dobbelkøye med god tilkomst. Sittehøyden i sengen er på gode 85 cm, mens liggeflaten er på hele 200 x 150 cm. Det er fire innfelte taklys og to lampetter her, foruten at lys slipper inn fra vinduene og takluken. Stueplassen er god til tross for at vanntanken på 200 liter ligger under køyen. Treverket er fint sammenføyd alle steder. Det tilhørende toalettet er rommelig og lett å bruke. Dusjvannet lenses manuelt eller automatisk, og alle stoppekraner har god tilgjengelighet under dørken. Det finnes for øvrig dusj også på det andre toalettet og ute ved badeplattformen. Under dørken i akterlugaren er det tilkomst til aksling og hylse. En prisverdig detalj her er den manuelle klemringen rundt akslingen som gjør det mulig å tette en eventuell pakningslekkasje - og til og med kjøre noen timer med denne nødløsningen. Ellers finnes det 6.1 elektrisk og to manuelle lensepumper om bord, i tillegg til de to dusj lensepumpene.

KLAR FOR TEST: Finsk 35-foter i 2001.
KLAR FOR TEST: Finsk 35-foter i 2001.

God sittegruppe

Jan Aas hadde valgt ut et spesielt slitesterkt italiensk tekstil til salonggruppen. Dette er dyrere enn vanlig putestoff, men kunden kan selv bestemmer hva han ønsker - det er nok av stoffer og farger å velge mellom. Salongens sittegruppe er for øvrig god å sitte i. Bordet kan felles ned for ekstra køyeplass, og gardinene dekker alle vindusflater. Ståhøyden i salongen er 1,90 meter på det laveste. Det er massevis av luker, skap og hyller alle steder, og alt er behørig kledd innvendig. Ryggen til forre delen av sitte-gruppen kan tas av og plasseres på motsatt side for å danne copilotsetet.

BEGGE RETNINGER: Herlig sittegruppe som kan omgjøres til copilotsete.
BEGGE RETNINGER: Herlig sittegruppe som kan omgjøres til copilotsete.

Verftet har valgt å ikke lage en vippbar rygg her, men heller holde seg til et enkelt konsept uten utstikkende eller vinglete vippemekanismer. Pantryet er rommelig, brukervennlig og tar seg godt ut. Dette er for øvrig første båten med slik pantryløsning. En veldimensjonert vifte over den keramiske Wallasen sørger for godt avtrekk, mens hyller, skuffer, komfyren og det store kjøleskapet er pent innfelt og godt plassert. Et virkelig trivelig sted å lage mat på. Ståhøyden er på hele 1,90 meter.

Lyst forskip

Tvers over pantryet ligger båtens andre toalett. Det er stort og har en enorm benke-plass. Man sitter godt på toalettsetet, men en langskips forhøyning i dørken gjør at morgenstellet blir en smule hemmet. Ståhøyde på 1,90 meter i dette rommet er bra. Et stort speil og en god lufteventil sørger også for at oppholdet blir meningsfylt. Noen av skapdørene vippes imidlertid opp-over og kan ikke stå av seg selv. Forpiggen er like lekker som resten av båtens interiør, og også her er stue-mulighetene store og mange. Faktisk er noen av benkerommene i to «etasjer» der ting som ikke brukes ofte kan legges i den underste delen. Det er ellers godt å ligge her, og det er bra med både lys og luft. Lewmar-takluken er utstyrt med både uttrekkbar blendingsgardin og myggnetting. Under dørken ved nedgangen til pantry/ forpigg ligger alle batterier, skillebrytere mm. Tilkomsten er god som til alt annet som er skjult i denne båten. Vanlig sjekk av motoren foregår under luken i salongen. Her kan oljen også lett skiftes ved hjelp av en innebygd pumpe. Brannsluknings-apparatet ved copilotsetet er klokelig plassert rett over stussen for eventuell innsprøytning av skum i motorrommet.

Tilkomst til vitale deler av motoren. Man kan også løfte av flere lokk under bordet, mens full tilkomst krever større demontering.
Tilkomst til vitale deler av motoren. Man kan også løfte av flere lokk under bordet, mens full tilkomst krever større demontering.

Elokserte kryssholt

FAKSIMILE: Fra testen i Praktisk Båtliv 1 2002.
FAKSIMILE: Fra testen i Praktisk Båtliv 1 2002.

Queen Albatross behøver ingen flybridge står det i brosjyren. Den er utstyrt med et forhøyet akterdekk som blir til en slags semiflybridge. Løsningen er elegant og gir mye av flybridgens fordeler uten å ødelegge båtens utseende. Den lave profilen fører også til mindre vindfang og ikke minst til lett tilkomst til den opphøyde styreposisjonen. Til tross for den begrensede plassen som blir igjen på akterdekket, er stedet fortsatt ideelt for bespisning, prat og inntak av ankerdrammer. Det er litt høyt opp til, og litt trangt ved, styresetet inne, men selve stolen er av lastebiltypen og er god å sitte i. Man kan også stå og styre her og se gjennom den store skyvbare talduken eller den mindre luken i luken(!), som for øvrig er en fin detalj. Brytere og hendler er fint plassene og det er meget praktisk å kunne operere både vindusviskerne, flapsene og lyskasteren fra hyllen ved siden av høyre armlene. Kryssholtene er av eloksert aluminium. De koster litt mer og tar seg fint ut, men om de er like fine etter noen år med taugnag, gjen-står å se. Pulpiten/forre rekke er imidlertid noe underdimensjonert, og det mangler kryssholt midtskips der det også burde vært bedre muligheter for feste av fendere. Prisen for en standard Queen Albatross er 1.701.000 kroner eks moms, eks hk-avgift, levert fra verftet. For denne prisen får man en sjødyktig båt med utmerket og velkjent finsk finish, gode planløsninger, gjennom-førte tekniske løsninger og full bokomfort.

Husk at alle gullabonnenter og alle med digitalt abonnement kan lese hundrevis av båttester i vårt digitale magasinarkiv her.

Powered by Labrador CMS