Sverige tar steget videre med hydrofoil
Mens usikkerheten rundt hydrofoilferger tilsynelatende er høy i Norge, tar svenskene teknologien til neste steg.
Candela P-12 «Nova» skal i 2026 trafikkere i Stockholms skjærgård. Det skjer etter ett år med daglig drift på Ekerölinjen, der fergene til nå har vist halverte reisetider og null lokale utslipp.
Fantastisk respons
Region Stockholm beskriver overgangen til den mer værutsatte skjærgården som en «naturlig videreføring av teknologien».
– Vi fikk en fantastisk respons fra pendlerne, og så tydelig utslippskutt. Nå vil vi se hvordan teknologien fungerer i mer krevende forhold, sier Michaela Haga (C), leder for regionens sjøtrafikkutvalg, i en pressemelding.
Skepsis blant nordmenn
Candela P-12 har en rekkevidde og hastighet som gjør den interessant for nye, lengre linjer. Samtidig lager den svært lite hekkbølger – en av egenskapene Oslo-politikere og Ruter har pekt på som potensielt nyttig da en slik ferge ble testet i Oslofjorden. Under testturen i Oslo fikk fergen gode og lovende tilbakemeldinger fra både næringsliv og politikere, men kommentarfeltene til Båtmagasinet i etterkant viser at mange nordmenn er skeptiske.
Is, bølger og passasjerkapasitet trekkes ofte fram som de største utfordringene i Osloområdet. Til dette svarte Candela tidligere til Båtmagasinet at fergene tåler issørpe, at det sjeldent er is i Oslofjorden og at de alt har kunnet operere i isutsatte områder i Sverige mellom 9 og 10 måneder i året.
Om dette er en teknologi vi vil kunne dra nytte av i Oslofjorden fremover, gjenstår å se. Ruter kommenterte tidligere til Båtmagasinet at dette er en teknologi de er positive til, og som de ønsker å se videre på.