HYDROFOIL: Michaela Haga (C), ordfører i svenske Sjøtrafikksutvalget, ser fram til en videreføring av hydrofoil i Stockholm.
HYDROFOIL: Michaela Haga (C), ordfører i svenske Sjøtrafikksutvalget, ser fram til en videreføring av hydrofoil i Stockholm.

Sverige tar steget videre med hydrofoil

Mens usikkerheten rundt hydrofoilferger tilsynelatende er høy i Norge, tar svenskene teknologien til neste steg.

Publisert Sist oppdatert

Candela P-12 «Nova» skal i 2026 trafikkere i Stockholms skjærgård. Det skjer etter ett år med daglig drift på Ekerölinjen, der fergene til nå har vist halverte reisetider og null lokale utslipp.

FOIL: Forrige uke ble Candela P-12 testet i Oslofjorden. Mange er skeptiske til disse.
CANDELA P-12: Sverige viderefører nå satsningen på hydrofoilferger.

Fantastisk respons

Region Stockholm beskriver overgangen til den mer værutsatte skjærgården som en «naturlig videreføring av teknologien».

– Vi fikk en fantastisk respons fra pendlerne, og så tydelig utslippskutt. Nå vil vi se hvordan teknologien fungerer i mer krevende forhold, sier Michaela Haga (C), leder for regionens sjøtrafikkutvalg, i en pressemelding. 

Skepsis blant nordmenn

Candela P-12 har en rekkevidde og hastighet som gjør den interessant for nye, lengre linjer. Samtidig lager den svært lite hekkbølger – en av egenskapene Oslo-politikere og Ruter har pekt på som potensielt nyttig da en slik ferge ble testet i Oslofjorden. Under testturen i Oslo fikk fergen gode og lovende tilbakemeldinger fra både næringsliv og politikere, men kommentarfeltene til Båtmagasinet i etterkant viser at mange nordmenn er skeptiske.

Is, bølger og passasjerkapasitet trekkes ofte fram som de største utfordringene i Osloområdet. Til dette svarte Candela tidligere til Båtmagasinet at fergene tåler issørpe, at det sjeldent er is i Oslofjorden og at de alt har kunnet operere i isutsatte områder i Sverige mellom 9 og 10 måneder i året. 

Om dette er en teknologi vi vil kunne dra nytte av i Oslofjorden fremover, gjenstår å se. Ruter kommenterte tidligere til Båtmagasinet at dette er en teknologi de er positive til, og som de ønsker å se videre på.