Foil er fremtidens passasjerbåt i Oslofjorden
Ruter, Oslo, Asker og Drammen tester Candela i Oslofjorden. –Slike båter er fremtiden for Oslofjorden, sier varaordfører i Asker Monica Vee Bratlie til Båtmagasinet, som selv deltok på prøveturen i Oslofjorden og lot seg begeistre. Se video fra testen av Candela P12 i Oslofjorden.
Video: Vibeke Glosli og Sigbjørn Larsen. I videoen intervjues Askers varaordfører Monica Vee Bratlie, kaptein Lars Bilstrøm og Aleksander Sifvert fra Candela.
Den er rask, den er elektrisk, den har null utslipp, den koster i overkant av 29 millioner kroner. Driftskostnadene er minimale. En tur fra Oslo til Vollen koster 110 kroner i strømutgifter. I Stockholm erstattet tre slike foilbåter fra Candela to passasjerferger med plass til 200 passasjerer hver. Likevel fraktet foilbåtene 15 prosent flere passasjerer. De er raskere enn konvensjonelle ferger og kan ha dobbelt så mange avganger som de gamle fergene. over samme tidsrom. Ladingen besørges i korte intervaller ved kaiene underveis. Asker har seks fergekaier. Hver må nå utbedres for 2 millioner kroner Candela kan legge til en flytebrygge. Båten veier bare 11 tonn og trenger ikke en massiv fergekai for passasjertrafikken. Candela lager minimalt med hekkbølger sammenlignet med fergene som i dag trafikkerer Oslofjorden. I Stockholm får Candela dispensasjon fra fartsbestemmelsene. Foilbåtene kan frakte passasjerer i en meter høye bølger, men vil slite i en isvinter.
Testturen med Candela P-12 fra Aker brygge til Fagerstrand gikk unna på 30 minutter!! Den elektriske hydrofoilen tar 30 passasjerer, reduserer energiforbruket med 80 prosent, er lett å lade og kan klappe til nærmest hvilken som helst kai.
–Bør støttes av Enova
–Jeg merket ikke når den lettet, bevegelser fra bølger og vind bortimot forsvant når vi fløy avgårde i 25 knop. Inni var det stille og rolig, forteller en av passasjerene som var med. Her gjelder det for Ruter og fylket og andre å sørge for sjøsetting så fort som overhodet mulig. ENOVA bør gi full støtte til å etablere Norges første rute mellom Fagerstrand og Oslo, med servicesenter på det nyetablerte marinparken på Fagerstrand sjøside, foreslår han. Et viktig klimatiltak og tilskudd til etableringen av nye arbeidsplasser og nye boliger på Fagerstrand og for å skape en renere Oslofjord.
–En gamechanger
Båter med foiler er ikke nytt. Det forholdsvis nye med Candela P-12 er at disse er små, lette og løfter hele skroget ut av vannet. Ved å masseprodusere båtene over en lest går kostnadene ned. Båtene lager ikke hekksjø og er helt stillegående. De gamle norske hydrofoilbåtene som Vingtor var støyende, gravde opp mye hekksjø og hadde to kraftige støyende motorer som slukte tonnevis av diesel og spydde ut store mengder nox. Det var dengang. De lette nye båtene er helelektrisk med liten batteripakke som gir 40 nautiske mil rekkevidde ved marsjfart 25 knop. Energiforbruk per passasjer er svært lavt per passasjer sammenlignet med alt annet. Null utslipp, enkle og hurtige å lade. . Kun en fører og 30 passasjerer blir som en buss på land. "En game changer som ikke kan sammenlignes med det gamle skrotet fra 60-70 åra," skriver en båtmann på facebook.
LES OGSÅ: