Safir Electric 26 – nostalgi og el-fremdrift på Göta Kanal
Båtfolk med noen år på baken – kanskje med minner fra familiens «campingbåt» på 70- og 80-tallet – vil nikke gjenkjennende til Göta Kanals nyeste utleiebåt, Safir Electric 26.
Konseptet med familievennlig akterkabin, sakte gange og enkel innredning vekker assosiasjoner til klassikere som svenske Albin og danske Safir. Sistnevnte er ikke like kjent i norske farvann, men deler de samme linjene som nyheten Safir Electric 26 som sjøsettes som utleiebåt på Göta Kanal fra neste sesong. Nyheten er nostalgisk i uttrykket, men likevel bygget i moderne materialer og med elektrisk fremdrift. Her møtes gammel design og ny teknologi i skjønn forening.
Elektrisk milepæl på Göta Kanal
            
            – Safir Electric 26 markerer en viktig milepæl i vår reise mot en helelektrisk flåte. Den kombinerer alt vi har lært fra våre tidligere elektriske båtmodeller, men med enda bedre komfort og plass for familier som ønsker å oppdage kanalens unike miljø på en stille, bærekraftig og avslappet måte, sier Pontus Björsner, administrerende direktør i Göta Kanal Charter og mannen bak utviklingen av det første eksemplaret – i samarbeid med Safir Boats.
Båten er bygget rett ved Göta Kanals «hovedstad» Motala, omtrent midtveis mellom Göteborg og Stockholm.
Fra dansk klassiker til svensk elbåt
            De klassiske danske Safir-båtene fra 1970- og 80-tallet fikk nytt liv i 1984, da Bjarne Kiholm ved Ribe Bådcenter kjøpte formene til Safir 24 og 26. Han bygde noen få båter før formene havnet hos Göta Kanal Charter i 2023. Det er her moderniseringen og elektrifiseringen har skjedd.
Etter det Båtmagasinet forstår, vil erfaringene med utleiebåten på Göta Kanal avgjøre om modellen blir satt i ordinær produksjon.
Bærekraftig kanalopplevelse
            – Med Safir Electric 26 viser Göta Kanal Charter hvordan fremtidens kanalopplevelser kan se ut – stille, nær naturen og helt uten utslipp. For oss som forvalter kanalen handler bærekraft om både å beskytte miljøet og å utvikle fremtidens reiseliv. Dette er et inspirerende eksempel på hvordan entreprenørskap og innovasjon går hånd i hånd med vårt oppdrag, sier Roger Altsäter, administrerende direktør i AB Göta kanalbolag, i en pressemelding.
Fakta om Safir Electric 26
Lengde: 8 meter
Bredde: 2,6 meter
Vekt: 2000 kilo
Motor: Elektrisk, 15 kW
Toppfart: 8 knop – fartsgrensen på kanalen er 5 knop
Rekkevidde i 5 knop: 8 timer
Soveplasser: 4-6
Ferskvannstank: 70 liter