NOSTALGI: Linjene på nyheten Safir Electric 26 minner unektelig om1970- og 80-tallets «campingbåter».

Safir Electric 26 – nostalgi og el-fremdrift på Göta Kanal

Båtfolk med noen år på baken – kanskje med minner fra familiens «campingbåt» på 70- og 80-tallet – vil nikke gjenkjennende til Göta Kanals nyeste utleiebåt, Safir Electric 26.

Publisert

Konseptet med familievennlig akterkabin, sakte gange og enkel innredning vekker assosiasjoner til klassikere som svenske Albin og danske Safir. Sistnevnte er ikke like kjent i norske farvann, men deler de samme linjene som nyheten Safir Electric 26 som sjøsettes som utleiebåt på Göta Kanal fra neste sesong. Nyheten er nostalgisk i uttrykket, men likevel bygget i moderne materialer og med elektrisk fremdrift. Her møtes gammel design og ny teknologi i skjønn forening.

Elektrisk milepæl på Göta Kanal

ORIGINALEN: Den nye elektriske båten på Göta Kanal har tydelige slektskap med Bent Quornings klassiske Safir 26. Foto: Ribe Båtcenter.
ALBIN: Et annet eksempel på en populær svensk familiebåt på 1970- og 80-tallet. Albin 25 ble bygget i et stort antall.

– Safir Electric 26 markerer en viktig milepæl i vår reise mot en helelektrisk flåte. Den kombinerer alt vi har lært fra våre tidligere elektriske båtmodeller, men med enda bedre komfort og plass for familier som ønsker å oppdage kanalens unike miljø på en stille, bærekraftig og avslappet måte, sier Pontus Björsner, administrerende direktør i Göta Kanal Charter og mannen bak utviklingen av det første eksemplaret – i samarbeid med Safir Boats.

Båten er bygget rett ved Göta Kanals «hovedstad» Motala, omtrent midtveis mellom Göteborg og Stockholm.

Fra dansk klassiker til svensk elbåt

ENKEL: Ingen overdrevet luksus i Safir Electric 26, alt er enkelt og greit og beregnet på familier både med og uten erfaring på Göta Kanal.

De klassiske danske Safir-båtene fra 1970- og 80-tallet fikk nytt liv i 1984, da Bjarne Kiholm ved Ribe Bådcenter kjøpte formene til Safir 24 og 26. Han bygde noen få båter før formene havnet hos Göta Kanal Charter i 2023. Det er her moderniseringen og elektrifiseringen har skjedd.

Etter det Båtmagasinet forstår, vil erfaringene med utleiebåten på Göta Kanal avgjøre om modellen blir satt i ordinær produksjon.

Bærekraftig kanalopplevelse

GJENKJENNELIG: Enkel og grei innredning, slik det gjerne var i de eldre bobåtene. Akterkabin med to enkle køyer.

– Med Safir Electric 26 viser Göta Kanal Charter hvordan fremtidens kanalopplevelser kan se ut – stille, nær naturen og helt uten utslipp. For oss som forvalter kanalen handler bærekraft om både å beskytte miljøet og å utvikle fremtidens reiseliv. Dette er et inspirerende eksempel på hvordan entreprenørskap og innovasjon går hånd i hånd med vårt oppdrag, sier Roger Altsäter, administrerende direktør i AB Göta kanalbolag, i en pressemelding.

 Fakta om Safir Electric 26

Lengde: 8 meter

Bredde: 2,6 meter

Vekt: 2000 kilo

Motor: Elektrisk, 15 kW

Toppfart: 8 knop – fartsgrensen på kanalen er 5 knop

Rekkevidde i 5 knop: 8 timer

Soveplasser: 4-6

Ferskvannstank: 70 liter