FORTVILTE BÅTBOERE: rodde rundt i robåter og gummibåter og forsøkte å stanse aksjonen.

Bobåter fjernes med makt

Bobåtene som ligger for anker i Frognerkilen fjernes med makt. Fortvilte båtboere ror rundt for å stoppe aksjonen, som ledes av Oslo havn med støtte fra politiet, men de rodde for døve ører. Båtene slepes vekk.

Publisert Sist oppdatert

Det var få av det 49 båteierne som hadde fått pålegg i sommer om å fjerne båtene sine fra Frognerkilen, som faktisk hadde etterkommet pålegget, da Oslo havn startet aksjonen med å fjerne båtene i dag. Båteierne etterkom heller ikke anmodningen om å fjerne båtene frivillig. Noen av båtboerne hadde fått inn forsterkninger som overnattet i telt på de flytende flåtene i havna i natt. Andre rodde rundt i gummiåter og robåter og forsøkte å stanse aksjonen, men en etter en ble båtene fjernet og slept vekk.

Rolig sommer, to lik

– Det har vært rolig her i sommer, sier en i båtforeningen som Båtmagasinet snakket med. Det var en som måtte gjemme seg i buskene og ringe politiet for å unngå og bli lynsjet, det dukket opp to lik, men de trenger jo ikke å ha noe med båtboerne å gjøre. De to verstingene er døde av overdoser. Det kan ha hjulpet litt, men det er slett ikke bare bare å gå imot den gjengen der på " honnørbrygga" å vise dem bort. Flere tør ikke lenger gå vakt her av frykt for hva som kan skje. 

KONGENS NABOER slepes bort fra Frognerkilen.

Manglet hjemmel

Ingen som Båtmagasinet snakket med under aksjonen ville stå frem med navn. Havnearbeiderne hadde fått munnkurv og hadde fått streng beskjed om at all kommunikasjon skulle gå via Ellen Omland. I sommer var utfordringen at Oslo kommune opplyste at de ikke hadde hjemmel.

– Vi fikk prøvet havne og farvannnsloven og fikk støtte av Kystverket i vår tolkning, så hjemmel har vi, ellers hadde vi ikke foretatt aksjonen, sier Omland til Båtmagasinet.

 Kystverkets raske og gode avklaring er viktig for oss. Båtene som ligger ulovlig fortøyd utgjør en risiko for miljø, sikkerhet og fremkommelighet. Alle som kjøper båt, må ha en lovlig plass å legge den på. Vi håper at båteierne vil flytte båtene sine selv de neste dagene nå. Å hindre at henlagte båter synker, er et viktig bidrag til en ren og trygg fjord, sier Anne Rygg, styreleder i Oslo Havn KF.

SETTES PÅ LAND: Frognerbåtene settes på land på Grønlikaia. Hvis ikke eieren henter dem blir de solgt eller kondemnert.

Kondemneres eller selges

Noen av båtene slepes til Lindøya Slipp. Andre settes på land på Grønlia. Hvis båtene ikke hentes av eier, vil en uavhengig takstmann vurdere hver båt, og det vil fattes vedtak om båtene skal kondemneres hos Kambo Marina i Moss eller videreselges.

LES OGSÅ: