Jan Herman Linges egen Soling Nr.1 er utstilt i museet. Foto: Sigbjørn Larsen.
Jan Herman Linge konstruerte mange berømte båter, blant dem OL-klassen Soling.
Oldebarna Edvard, Amelie, Sebastian, Tobias, Herman og Ludvig klippet tauet som åpnet Lingeutstillingen ved Oslofjordmuseet. Foto: Sigbjørn Larsen.
M/Y “Barnegat” var til stede under åpningen av Lingeutstillingen ved Oslofjordmuseet. Foto: Sigbjørn Larsen.

20.000 båter med Linge-design

En av verdens mest produserte båtdesignere var nordmannen Jan Herman Linge. I år hedres han med en egen jubileumsutstilling ved Oslofjordmuseet.

Publisert

- Vi er stolte og glade på pappas vegne sier barna Martine og Øivin Linge som begge var til stede under åpningen sammen med oldebarna, som stod for snorklippingen 12. juni.

Intet mindre enn 20.000 fritidsbåter ble produsert med de verdensberømte Linge-designet. “Fjordling”, “Wesling” og “Windy” bærer alle Linge-design. Det gjør også de to berømte OL-klassebåtene “Soling” og “Yngling”. Mindre kjent er kanskje “Jypling” og den største motorfritidsbåten som Linge noensinne designet, nemlig “M/Y Barnegat”. Ikke desto mindre var de begge hjertelig til stede under utstillingsåpningen i Vollen i Asker. Navnet Barnegat finner vi igjen fra et fyrtårn på New Jersey.

Oldebarna til Linge åpnet utstillingen

Jan Herman Linge var sønn av den sagnomsuste Kaptein Martin Linge, skuespilleren som ble en av Norges mest berømte krigshelter og leder av det legendariske Kompani Linge under 2. verdenskrig. Jan Herman ville ha blitt med faren da han dro fra Norge men fikk ikke lov. Han skulle aldri se ham igjen. Martin Linge omkom i Måløyraidet. Martin Linge ledet selv angrepet som skulle bli de alliertes første seier over Hitler-Tyskland. Martin Linge selv måtte bøte med livet. Etter farens død bygget Jan Herman en båt med materialer som han stjal fra en tysk fabrikk i Oslo. Med den rømte han til Sverige og kom seg over til England hvor han meldte seg til tjeneste i Kompani Linge. Etter krigen designet Linge verdens raskeste motortopedobåt “Nasty”. Denne båtklassen jobbet han med i flere år. Båten ble produsert i Mandal og ble lansert i 1958.

Fjordling

–Mamma og pappa bodde på Munkesletten på Konglungen i Asker i over 30 år, forteller Martine og Øivin Linge. Her tok han i mot venner og forretningsforbindelser fra hele verden. Også daværende kronprins Harald og Juan Carlos av Spania besøkte ham der for å hedre hans store innsats for seiling i OL. Både Soling og Yngling ble valgt som henholdsvis herrebåt og damebåt til hver sin OL-klasse i seiling. Da Solingen ble uttatt skjedde det under et fryktelig vær i Kiel. Den ene konkurrenten etter den andre måtte gi tapt etter diverse uhell og havarier. Til slutt var det bare Solingen igjen som maktet forholdene og vant. Dermed ble Solingen også valgt til OL-båt for herrer.

Utstillingen ved Oslofjordmuseet viser en rekke av båtene fra Linges hånd. Mest kjent som fritidsbåter i Norge er kanskje Fjordling, Wesling, Soling og Yngling. Det er ikke få barnefamilier og seilere som har opplevd sommerferiene sine i slike båter langs kysten. Linge har preget generasjoner av båtfolk og seilere. I Vollen kan du nå få hele historien om den verdensberømte båtkonstruktøren Jan Herman Linge gjennom dokumentasjon, båter og film.