Obligatorisk småbåtregister

MER ENN 800 000 BÅTER: Det antas at mengden av båter har økt, og skal en vrakpantordning innføres må de også registreres.

Kampen om å registere din båt - og mange hundre tusen flere

Enigheten er stor om vrakpantordning for fritidsbåter, og at det først må innføres obligatorisk småbåtregister. Derimot spriker enigheten om hvem som skal drifte registeret.

Publisert Sist oppdatert

Da Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) samlet 30 representanter på Stortinget for å diskutere den nye vrakpantordningen for fritidsbåter, var enigheten stor om at dette nå må gjennomføres. Det er et felles ønske om å komme i gang fort som mulig, men da er det ikke mulig å komme utenom et obligatorisk småbåtregister.

LES OGSÅ: Bare tre politikere møtte opp

– Klare til å ta i mot

Fagsjef Henrik Lystad i Avfall Norge kunne på dette seminaret fortelle at de er klare til å sette i gang, men at et obligatorisk småbåtregister må på plass først.

– Vi støtter et obligatorisk register. For gjenvinningsbransjen er det et must, sier Lystad. Han påpeker at uten et slikt register risikerer de å få inn båter som urettmessig leveres inn av andre enn de som eier båtene.

– Registeret kan settes ut, det behøver staten ikke å holde selv. Vi tror at hele ordningen håndteres best av en ansvarlig part som får dette oppdraget på vegne av myndighetene. Et non-profitt-selskap, sier Lystad.

Foreslår forbundene

Komiteleder Peter Larsen i Norges Seilforbund (NSF) sier også at organisasjonen er positiv til registreringsplikt.

– Det må være effektivt og dedikert, og kan gjerne driftes av båtbrukernes organisasjoner, sier Larsen. Han henviser til at NSF har et fungerende register for seilbåter i dag, men at de gjerne støtter at Sjøfartsdirektoratet drifter et kommende register.

– Er KNBF også interessert i å drifte et obligatorisk register? Vi spør Endre Solvang som er generalsekretær i KNBF.

– Vi har vurdert det, og har hatt det på forbundsstyremøte. Vi ser at vi da får på oss flere hatter, og ønsker ikke å komme inn i en vanskelig rolle, og har derfor sagt nei til å drifte et register, sier generalsekretæren i KNBF.

– Hvem mener dere bør drifte registeret?

– For oss er det viktig at fungerer og er konestandseffektivt, og vi heller nok mot et offentlig register, sier Solvang.

– Drifter redningsskøyter

Peter Larsen frykter at et register vil driftes av et selskap som også henter inntekter fra registeret. Blant annet har Redningsselskapet som i dag drifter Småbåtregisteret vært klare på at de ønsker å drifte et obligatorisk småbåtregister. Frode Pedersen har tidligere påpekt for Båtliv at verdien av det Redningsselskapet tjener på å drifte Småbåtregisteret i dag betyr at de kan holde ti frivillige redningsskøyter i beredskap.

– Det finnes et velfungerende register i dag med 155.000 båter, med sovende informasjon om ytterligere 155.000 båter, cirka, sier Frode Pedersen som en påminnelse på at Redningsselskapet på seminaret om at de er godt forberedt på å drifte et obligatorisk småbåtregister.

– Redningsselskapet gjør en fantastisk jobb som en redningstjeneste. Vi synes ikke dette skal kombineres for mye. De er en veldig flink tjenesteleverandør på det feltet. Men vi synes dette med båtregister bør løses på en annen måte, sier Larsen til Båtliv.

Sjøfartsdirektoratet også klar

– Nå glemmes det at det finnes flere registre, sier kommunikasjondirektør Dag Inge Aarhus fra Sjøfartsdirektoratet. Han henviser til Skipsregisteret NIS som driftes av Sjøfartsdirektoratet. Sjøfartsdirektør Olav Akselsen har tidligere uttalt til Båtliv at Sjøfartsdirektoratet bør drifte et obligatorisk småbåtregister.

Norboat som også var til stede på seminaret er også klare på at de ønsker et obligatorisk småbåtregister, men tar ikke meninger om hvem som bør drifte registeret. Det vektlegger at det viktigste er at det blir obligatorisk.