Internasjonalt båtførerbevis (ICC) innført i Norge.
Bergen Båtskole / Auctor Bergen as og Norsk Maritim Skole i Drøbak er blant de første bedriftene som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å gjennomføre praktisk prøve for utstedelse av internasjonalt båtførerbevis fra og med kommende uke.
HOVEDBILDE: Båtførerprøven tilfredstiller den teoretiske delen, men nå må du vise at du kan kjøre båten også. Akkivbilde: Båtliv.
Skal du til utlandet med båt eller leie båt i utlandet, er det fra nå av det nye internasjonale båtførerbeviset (ICC) som gjelder. Hverken det gamle båtførerbeviset eller fritidsbåtsertifikat (D5LA) er formelt godkjent i utlandet, dette i motsetning til ICC – beviset som nå er ratifisert via EU kommisjonen for båter opp til 15 meters lengde.
Praktisk prøve
For å få beviset må en som minimum ha teoretisk kunnskap tilsvarende båtførerprøven. I tillegg må en kjøre opp til praktisk prøve. Prøven gjennomføres med motorbåt eller seilbåt avhengig av om en skal ha sertifikat for seil eller motorbåt. Skal en ha for begge kategorier, må det avlegges praktisk prøve både med motor og seil. Det kan for eksempel utføres om bord i seilbåt som har tilstrekkelig maskinkraft til at den kan fungere godt også for motor.
Strenge krav
Bergen Båtskole har både seilfartøy og motorbåt som tilfredsstiller sjøfartsdirektoratets krav til fartøy for å kunne avlegge prøven. Blant kravene er at båten må ha en skroglengde på minst 10 meter og ha utstyr og kvalitet som gjør det mulig å gjennomføre de forskjellige øvelser som skal gjennomføres under den praktiske prøven.
Sjøfartsdirektoratet setter strenge krav til bedriftene som kan gjennomføre prøven, bl.a. med omfattende kvalitetssikring og dokumentasjon både til sensor, fartøy og bedrift.
Gjennom den praktiske prøven skal kandidaten dokumentere at en har kompetanse både av teoretisk og praktisk art, til bl.a. å forberede båten før avgang, gjennomføre en seilas, både i forhold til manøvrere båten, navigasjon, sikkerhet og generell sjømannskap.