Praktisk Motorvedlikehold

FÅ PROBLEMER:
FÅ PROBLEMER:

Ni sesonger – få feil

Mye bruk og jevnlig vedlikehold har gitt oss ni tilnærmet problemfrie sesonger med vår Volvo Penta D6-370 i reportasjebåten.

Publisert

Båtmagasinet byttet fra en Viknes 1030 med Yanmar-motor i 2012 til en Targa 27.1 med Volvo Penta D6. Noen år forut for båtbyttet hadde Volvo Penta problemer særlig med injektorene på sin nye D-serie, noe som fikk stor oppmerksomhet. Derfor var det knyttet en viss spenning til å konvertere fra grå til grønn motor. I forrige utgave (Båtmagasinet 3/2021), skrev vi om våre erfaringer med DPH-drevet og status for dette etter 1 700 driftstimer. Samtidig som vi fikk utført drev-servicen, ønsket vi å foreta en full sjekk på vår Volvo Penta D6-370 for å se hvordan tilstanden var etter ni driftssesonger.

Nær problemfritt

I skrivende stund har motoren gått nøyaktig 1 860 timer på litt under ni år. Det blir drøyt 200 driftstimer i året, som er godt over gjennomsnittet. Motoren har vært i bruk året rundt og har vært tilnærmet problemfri. Vi har aldri opplevd driftsstans eller andre alvorlige problemer med den utover følgende:

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS