Hundre farlige skjær skal merkes

Fjorårets supersommer ga havarirekord. Nå vil Finans Norge ha hjelp av båtfolket til å merke de farligste skjærene.

Publisert Sist oppdatert

Det er som kjent mange farlige skjær i sjøen, og selv om det finnes godt kartverk og avanserte kartplottere er det beregnet av 35.000 skjær er umerket. Finans Norge som er interesseorganisasjonen for forsikringsselskapene registrerte i fjor 8700 skadesaker og utbetalte 406 millioner kroner som følge av umerkede skjær. Det er en økning på 38 prosent sammenlignet med året før. Dette var ny rekord.  Derfor starter nå Gjensidigestiftelsen og Kystverket den landsomfattende kampanjen «Merk skjæret». Norges hundre farligste skjær skal merkes basert på tips fra småbåteiere og lokalbefolkningen langs hele kysten.

 

Vil ha tips

Gjensidigestiftelsen, som står bak initiativet, har derfor inngått et samarbeid med Kystverket for å luke ut de aller farligste skjærene for å sikre liv, helse og verdier.

- Vi skal merke hundre av landets farligste skjær, og nå trenger vi hjelp fra småbåt-brukere og de som bor langs kysten. Vet du om et skjær som burde fått en merkestake vil vi gjerne vite om det, sier administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, Unn Dehlen i en pressemelding.

På nettsiden www.merkskjæret.no er det laget en skreddersydd kartløsning hvor alle kan gå inn og plassere og beskrive skjæret man mener bør merkes. Frem til St. Hans kan publikum dele sine tips om farlige skjær på nettsiden, og allerede i august starter Kystverket arbeidet med og fysisk merke de første skjærene.

- Sikkerhetsløft

Koordinator i Kystverket, Thor Messel, er godt fornøyd med Merk skjæret-satsningen fra Gjensidigestiftelsen.

- At vi får på plass hundre nye merker, gir et verdifullt løft for sikkerheten til alle som ferdes i småbåt langs kysten. Med Merk skjæret-kampanjen har Gjensidigestiftelsen identifisert et område som også samferdselspolitikerne vil øke satsningen rundt. Vi håper kampanjen kan bidra til å bekrefte behovet og verdien av denne typen satsninger, sier Messel.

Høy fart

Forsikringsselskapene frykter at mange benytter plottere i høy fart når de navigerer, noe som gjerne fører til grunnstøtning. Det samme erfarer Redningsselskapet.

-Det ikke alle er like bevisste på er at i 30 knop har disse kartene ofte en forsinkelse på cirka 20 meter i sekundet. Når vi vet at det finnes cirka 35.000 undervannsskjær som ikke er merket i sjøkart, kan dette medføre farlige situasjoner. Det fikk mange smertelig erfare i fjor, sier Pål Bustgaard som er fartøysjef om bord på Redningsselskapets «Horn Flyer».