Grønnere båtmotorer med avansert turbo

Grønnere båtmotorer med avansert turbo

Den kanadiske bildelprodusenten Neohydro melder seg på miljøkampen med et turbosystem med nærmest sensasjonelle forbrukstall - i alle fall ifølge selskapet selv. Nå vil Alberta-konsernet lansere marinversjoner av teknologien.

Publisert Sist oppdatert

På motorsterke biler har Neohydro i samarbeid med Green Interactive Hybrid System (GIHS) oppnådd en 128 prosent forbedring av drivstoff-forbruket, samtidig som motoren yter 58 prosent mer. Systemet baserer ser på en fjernmontert turbolader som for eksempel monteres i bagasjerommet, og eksempelet er hentet fra en 5.3 liters V8 i en Chevrolet Silverado.

Forbedrer V8-motorer

Dette er altså tall fra bensinmotorer på land, og i tillegg tall fra relativt ineffektive, amerikanske V8-maskiner. Men siden mange store innenbords bensinmotorer for maritim drift er bygget rundt den samme pålitelige, men etterhvert gammeldagse motorteknologien, er det fristende å også prøve seg på båtmotorsektoren i påvente av strengere miljøregler i USA.

- Bedringen i driftsøkonomien vil nok ikke være fullt så kraftig på båtmotorer, sier Neohydro-sjef Michael Kulcheski til nettstedet IBI News. Ikke desto mindre antyder han en halvering av forbruket på mange hurtiggående båter.

Båtmotorer har jo har et helt annet driftsmønster enn store bilmotorer, som sjelden kjører på «full spiker» lange perioder av gangen.

- Vi ser et stort potensielt marked her, sier Kulcheski.

Diesel-versjon under arbeid

Neohydro Technologies Corp. er bare i startgropen for å utvikle turboene til båtbruk, og noen lansering er det neppe snakk om før om et halvt års tid. Men Kulcheski er sikker på at dette er en teknologi for fremtiden, og turboleverandøren GIHS er også i full gang med å utvikle en dieselversjon av systemet.

I første omgang skal dieselturboen markedsføres på strømaggregat-markedet, men det ligger i kortene at veien neppe er så lang til båtversjoner om teknikken fungerer som planlagt.

Les mer: www.neohydrotechnology.com

Bildet: GMs 5,3 liters bensinmotor skal yte mer og bruke mindre med fjernmontert turbo.