GJENSYN: Denne Sleipner-motoren ble bygget for over 110 år siden og inngår i Petter Fagerlis unike motorsamling. Nå bygger Sleipner Motor AS nytt stort hovedanlegg bare 100 meter fra Petters verksted. (FOTO: AMUND RICH. LØKEN).

«Gjensyn» med Sleipner etter 110 år

For over 110 år siden bygget Sleipner denne motoren på sin fabrikk i Sarpsborg. I dag er den et klenodium på Petter Fagerli sitt unike motorverksted på Gressvik. Der står den, bare 100 meter fra anleggsplassen på Bruket hvor suksessbedriften Sleipner Motor AS nå bygge sitt nye produksjonssenter og hovedkontor.

Publisert Sist oppdatert

- Litt rart å tenke på at Sleipner Motor AS snart blir min aller nærmeste nabo, sier Petter Fagerli til båtmagasinet. Motormannen lever og ånder for veteranmotorer og er selve tannhjulet i miljøet rundt FM-motorene i Norge. Men på hans unike samling på verkstedet på Gressvik inngår også en helt spesiell Sleipner-motor, en veteran fra tiden før Sleipner flyttet fra Sarpsborg til Fredrikstad i 1912.

Eldste i samlingen

-Dette er en av de eldste motorene i samlingen min. Frem til 1967 ble det produsert totalt 18.421 Sleipner-motorer. Selskapet gikk konkurs på 1970-tallet, men tok ikke opp igjen motorproduksjonen da de gjenoppsto noen måneder senere. Etter det har Sleipner til de grader lykkes i verdensmarkedet, ikke minst med sine baugpropeller og stabiliseringssystemer.

Fredrikstads motorfabrikker

Sleipner og FM-motorene dominerte, men Fredrikstad var et kraftsenter i norsk motorindustri i det forrige århundret, med minst 17 forskjellige fabrikker. Motorvernlaget Tøffe, med Petter E. Fagerli i spissen, har laget denne oppsummeringen.

SLEIPNER motorfabrikk startet i Sarpsborg i 1908, men flyttet til Fredrikstad i 1912. Frem til 1967 var det produsert totalt 18.421 motorer. Sleipner gikk konkurs i 1976, men gjenoppsto noen måneder senere og har etter det lykkes i verdensmarkedet med en lang rekke båtprodukter. Motorer er ikke produsert etter konkursen.

STANDARD var forløperen til FM, Fredrikstad Motorverksted fra 1910, etablert av Chr. Halvorsen. Motorproduksjonen kom i gang i 1914. Bedriften ble solgt etter Halvorsens konkurs i 1922.

FM Fredriksstad Motorfabrikk fikk sitt navn i 1923. Motorproduksjonen ble avsluttet i 1985, men noen motorer ble fortsatt bygget, den siste i 1998. FM er den eneste motorfabrikken som fortsatt kan levere deler. I årenes løp er det produsert over 23.000 motorer. Petter Fagerli overtok FM fra Fredrikstad Motorfabrikk i 2005. Han drev i Moss i noen år, før han kjøpte bygget i Bruksveien på Gressvik i 2010.

FÆRD startet sin første motor i 1905, antagelig som den første i Østfold. Ordinær produksjon startet i 1917. Etter bygging av innpå 1000 motorer opphørte produksjonen på 70-tallet.

NABBETORPER fra Nabbetorp mek. Verksted startet i 1910. Ukjent om Nabbetorp var noe eget motornavn, men Trim og Sterk er to navn som går igjen.

SMART er en to-takter laget av Østfold Motorverksted. Verkstedets bankforbindelse gikk konkurs i 30-årene og tok med seg motorfabrikken i dragsuget.

FREM ble bygget ved Ideal mek. Verksted, en glødehodemotor som ble bygget i størrelser fra 5 til 14 hestekrefter. Produksjonen startet i 1941 og opphørte rundt 1950.

VIKING: To 25 hesters glødehodemotorer ble laget ved Engelsviken Slipp under siste halvdel av krigen. Motorene var kopi av Rapp.

VIKING Græsvig. En tilflyttet predikant fra Fyresdal produserte bensinmotorer på 20-tallet for venner og familie.

BK-DIESEL - BK er forkortelsen for brødrene Klemsdal. De startet i 1947 med lisensproduksjon av en engelsk dieselmotor, men gikk konkurs i 1960.

KLAVEDALEN er tilnavnet til Oscar Andersen fra Torp. Klavedal-motoren var trolig en kopi av Nabbetorps to-takter. 30 motorer ble bygget på 40-tallet.

TITTERUD på Onsøy produserte mindre bensinmotorer på 1940-tallet.

FREGEA - eller Fredrikstad Gearfabrikk - bygget et lite antall motorer i en smie på Kråkerøy.

POLSEMOTOR ble laget i Paulsen-smia på Engelsviken rundt 1915.

RECORD ble laget i 1911. Lite informasjon om virksomheten.

JAN er en skipsmotor produsert på Øra. I 1919 ble det levert en 350 hester til skipsreder Hannevig.

FMV lagde også skipsmotorer. Fredrikstad damp var en unik og viden kjent dampmotor. FMV lagde senere Burmeister & Wain skipsdieselmotorer på lisens.

FMM er forkortelsen på Fredriksstad Montering og Metallstøperi. FMM leverte forgassere til mange motorprodusenter.