Fjord Boats solgt til tyske Hanse
Morten Nordvold har solgt alle aksjene sine i Fjord Boats. Dette betyr at den norske legenden Fjord er blitt et heleid selskap under den tyske Hanseparaplyen.
Morten Nordvold ha satt mer en fingeravtrykket sitt på Fjords gryende suksess ute i Europa. Deres nye linje av båter har allerede satt spor etter seg verden over. I år ble Fjord 40 kåret til Årets båt på Sjøen for Alle i mars. Per dags dato er de nominert til to av Europas mest prestisjetunge priser for nye båter, avgjørelsen her faller i slutten av januar i Düsseldorf og på HISWA i Amsterdam i mars 2008.
Slutten på en æra
Ideen om Fjord ble skapt på en messe i Tyskland på slutten av 50-tallet. Alf R.Bjercke var mannen som fikk ideen til Fjordnavnet og ønsket å skape en norsk folkebåt. 47 år etter er ideen tilbake der den startet.
Dette salget betyr den definitive slutten på Fjords norske relasjoner. I følge Nordvold har det vel egentlig vært slik siden han solgte 51 prosent av aksjene til eieren av Hanse verftet, Michael Schmidt, for to år siden. Allerede da ble jo teknisk sett Fjord Boats et tysk selskap, mener han.
-Hanse hadde sikret seg opsjon på mine 49 prosent innen en viss tid. Etter at Hanse gikk på børs i vår, blir det derfor styrets plikt og skaffe seg mine aksjer til en så rimelig penge som mulig. Om tre år kunne prisen bli en helt annen, og det er ingen som ønsker å gi bort penger, sier Nordvold.
Nordvold sier dette er en helt ukomplisert og vanlig måte å jobbe på innenfor bussines.
Snakker ikke penger
Han ønsker ikke å kommentere summer. Han vet heller ikke hva han skal gjøre fremover. Det han er veldig klar på er at han ikke ville ha orket å pendle fire dager i uken til Greifswald i Tyskland i flere år fremover for å fortsette utviklingen av Fjord. Derfor ble denne avgjørelsen en totalvurdering for Nordvold.
Nordvold sier det trolig vil bli ansatt en midlertidig daglig leder inntil nytt styre og en mer permanent løsning er på plass for den norske delen av bedriften, og at det ellers ikke vil få betydninger for den nåværende staben.
Han er selv beskjeden med det han har vært med på å skape på de få årene han har eid retten til Fjordnavnet. Men han vet at det er stor interesse for båten over alt, og at det gir ham en god følelse å overlevere noe som kan kalles en særdeles velskapt baby.
I denne porteføljen ligger også Fjordternen, og slik det ser ut nå er det ingen planer for å gjøre noe med den klassikeren. Den bygges nå på Bootsbau Vilm, også det et tradisjonsrikt tysk verft.
Fjord er historien om suksess og fiasko:
Det hele begynte med et besøk på båtmessen i Hanover på slutten av femtitallet. Malingsprodusent og altmuligmann Alf Bjercke fikk ideen til en norsk folkebåt. Han reiste hjem med visjonen om Fjord i bagasjen. 10 år etter oppstarten hadde Fjord 700 ansatte og ble regnet som en av gigantene i Europa.
Oljekrisen gjorde slutt på merkets europasatsing. Senere på syttitallet klarte de å reise seg såpass og båtene til Fjord fikk et bra marked i Skandinavia. Fjord samarbeidet med Eivind Amble og han skapte blant annet verdenssensasjonen stikk-kabin. Europa var mer og mindre tapt for Fjord.
Etter mye om og men, mange år og flere eierkonstellasjoner, tok Inger Brøvig over driften. Hun fikk da med seg den populære Amble-skapte Hankøternen, og som senere fikk navnet Fjordternen. Den lever den dag i dag og lages nå i tre versjoner. En 21-foter, 24-foter og 28-foter.
Inger Brøvig solgte Fjord til Morten Nordvold i 2005, og han innledet straks et samarbeid med Hanseverftet. Nordvold hadde visjoner om å skape en helt ny Fjord. Med fokus på en industriell produksjon, og med Europa som hovedmarkedet, var en ny æra innledet for Fjordnavnet.
Hele den spennende historien om Fjord