Vestpåbudet

LOVLIG: Uten vest i rask RIB over åtte meter i all slags vær
ULOVLIG: Uten vest i båt under åtte meter en solskinnsdag

Fartstullingene kan feire

Båtliv er for bruk av vest, men det nye påbudet er høl i hue.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv

Stortingets vedtak om å påby vest er blitt kraftig debattert de siste dagene. Båtliv er blitt beskyldt for å drive kampanje mot vedtaket. Det gjør vi ikke.

Vår journalistiske oppgave er å stille spørsmål, oppfordre til debatt og til å belyse saker. Vi har laget en liten filmsnutt som kort oppsummerer konsekvensene av vedtaket. Filmen har nådd over 320.000 mennesker på facebook, og den er blitt  vist på forsiden av VG.no.

Filmen viser at nå blir det ulovlig å kjøre en liten snekke (under åtte meter) i solskinn og stille vær uten vest, mens du kan kjøre en stor RIB i all slags vær lovlig uten vest. Dette er konsekvensen av den nye loven.

Se filmen her

Vi er blitt beskyldt for ikke å ta sikkerheten på sjøen på alvor. Det gjør vi. Vi er for bruk av flyteutstyr på sjøen, men vi synes den nye lover er uheldig, og tillater oss å tvile på at den vil få ønsket effekt. Ingenting ville glede oss mer enn om vi tok feil.

Det er flere grunner til at vi stiller spørsmål ved fornuften i den nye loven. For det første skjer de fleste drukningsulykker fra land, viser drukningsstatistikken til Norsk Folkehjelp. Folk drukner i biler, på badestrender og ved fall fra brygge. Men aller farligst er det å gå på kaia. De siste to årene har nær dobbelt så mange druknet ved å falle i vannet fra land som fra båt.

Brygge

I fjor druknet 21 personer fra fritidsbåt, mens 54 druknet etter fall fra land, ifølge Norsk Folkehjelp.

Og når det gjelder drukning fra båt, er det ingen tvil om hvem som er i faresonen: Det er menn over 40 år i åpne småbåter med påhengsmotor. Ulykker i forbindelser med fiske og padling, inklusive rafting, kommer høyt på drukningsstatistikken.

Det er selvsagt ingen som vil forlange at folk skal gå med vest på Aker Brygge. Siden fall fra brygger og kai er en så stor gruppe forulykkede, bør flere redningsstiger være et svært fornuftig tiltak for å bedre drukningsstatistikken. Hvorfor snakker ingen om dette? Da jeg var i Svolvær i forbindelse med VM i skrei for noen år siden, lå Kystvakten ved kaia og holdt øye med om folk falt i vannet. To personer ble reddet opp fra de iskalde vannet av Kystvakten i løpet av den natten jeg var der.

Båtlivet er blant våre aller største fritidsaktiviteter med stor betydning for folkehelsen. Ca halvparten av befolkningen er i båt i løpet av sesongen. 21 druknet fra båt i fjor. Det sier jo også noe om hvor dyktige norske båtfolk er, og hvor sikkert det er å ferdes med fritidsbåt på sjøen. Statistisk sett.

Fart

Jeg tror noe av engasjementet i denne saken skyldes nettopp at båtfolket føler seg overkjørt og umyndiggjort i denne saken. De aller fleste tar sikkerheten på største alvor. Mye av båtlivet dreier seg jo nettopp om risikovurderinger, enten det gjelder været, ankringsforholdene, bølger og strøm, valg av kurs og alle andre beslutninger en skipper må ta fortløpende.

Det viktigste for sikkerheten på sjøen er at folk har kunnskap og tar ansvar.

Da trenger man ikke en politimann som vifter med bot når man tar av seg vesten en solskinnsdag i robåten på en stille fjord. Særlig ikke når fartstullinger uten vest raser forbi i større båter med loven i ryggen.

Det er høl i hue!

Tiføyelse: Bildene er illustrasjonsfoto fra Båtlivs arkiv.  Denne kommentaren er en kritikk av lovteksten som påbyr bruk av flyteutstyr i båter under åtte meter, men ikke i båter over åtte meter. Båtliv mener ikke at alle som kjører fort er tullinger, men vi mener det er uheldig å vedta en lov som forbyr folk å ta av vesten en solskinnsdag i snekka, mens man kan kjøre i full fart i all slags vær uten vest i for eksempel en stor RIB.