OXE Hybrid 450 blir verdens første diesel-elektriske utenbordsmotor

Hybridmotoren kombinerer en 300 hk diesel utenbordsmotor med en 150hk elmotor.

Publisert Sist oppdatert

Under Miami International Boatshow 2023 annonserte svenske OXE at de er i gang med utviklingen av et produkt vi aldri har sett før: en diesel-elektrisk hybrid utenbordsmotor med mange hundre hestekrefter.

OXE 450 Hybrid er basert på OXE sin 300-hesters diesel utenbordsmotor, som via drivreimen er koblet sammen med en 400 volt elmotor som yter 150 hestekrefter.

I en pressemelding skriver OXE at den nye motoren muliggjør kjøring med ren elektrisk drift over kortere perioder, men man kan og kjøre motoren på «vanlig» vis, uten hjelp av elmotoren. Ved bruk av dieselmotoren så vil elmotoren fungere som en særdeles kraftig dynamo.

Foreløpig vet vi lite om batterisystemet til motoren. Produsenten skriver at batteriets størrelse avhenger av båtens konfigurasjon og bruksområde. Det kommer derimot frem at kapasiteten ikke kan være altfor stor, da det kun er dimensjonert til å fungere som hjelpemotor. Systemet er altså ikke ment for ren elektrisk kjøring over lengre tid eller i høy hastighet.

Ved hybriddrift vil elmotoren tilføre kraft eller lade avhengig av en rekke parametere, et typisk eksempel for når elmotoren hjelper til er ved gasspådrag. Ved marsjfart er det noe mer uklart hvordan elmotoren vil samspille med dieselmotoren.

Fakta: OXE 300 diesel

Engine type:Diesel Engine, L6. Block built by BMW.
Displacement:3.0 L
Intake:Turbocharged, intercooled.
Torque:680Nm at 1750 rpm
Power:300 hp at 4200-4400 rpm
Fuel:Diesel EN 590, ASTM D 975 No.1 No.2. JIS KK2204, F54 & F75, biofuels HVO100 and B7

Fakta: Elmotoren

Electric architecture: Axial Flux Motor
Electric motor: 150 hp, 400 volt, 124 Kw, 230Nm
Battery: Configuration Application Dependent

OXE mener selv at kombinasjonen av diesel og el i en utenbords har mange fordeler, både for miljøet og for båtføreren:

– Vår konseptmotor gir redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp av CO2, samtidig med at den kan levere ekstra kraft når det trengs, for eksempel under akselerasjon hvor dieselmotorens forbruk er ekstra høyt, sier Anders Berg, Administrerende direktør i OXE i pressemeldingen.

NIMBUS T9 Twin: Testbåten som OXE benytter seg av leveres vanligvis med 2x225 hk Mercury motorer.

Dieselmotoren kan kjøres på biodiesel, en faktor som i kombinasjon med elmotoren gir reduserte utslipp sammenlignet med en konvensjonell bensin utenbordsmotor.

Blir testet i samarbeid med Nimbus

OXE Hybrid 450 vil i løpet av våren bli testet i samarbeid med Nimbus Group. Testbåten vil være en Nimbus T9.

Deretter planlegger OXE å starte masseproduksjon av den nye motoren i «andre halvår av 2023».

.

.