Oxe opp i 300:

BMW-teknikk under lokket på ny dieselpåhenger

Mens vi ennå venter på at Cox 300 skal ankomme kongeriket har den svenske dieselkonkurrenten Oxe lagt nettopp en 300-hester til i utvalget.

Publisert Sist oppdatert

I motsetning til de eksisterende Oxe-motorene er ikke Oxe XE 300 bygget over GMs tolitersmotorer, den nye maskinen får i stedet BMWs B57-motor (B57D30T0). Dette er en hypermoderne rekkesekser med aluminiumsblokk og et slagvolum på tre liter.

Dette vil altså si at maskinen - i likhet med 200-hesteren - henter ut hundre hestekrefter per liter slagvolum! Temmelig imponerende for en motor som skal jobbe lange, harde timer under krevende maritime forhold.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER