Test:

TESTBÅTER: To identiske Linder 400 var testbenk for Hondas 10-hester og Torqeedo 4.0 som tilsvarer en 10-hester ifølge produsenten.Click to add image caption
TESTBÅTER: To identiske Linder 400 var testbenk for Hondas 10-hester og Torqeedo 4.0 som tilsvarer en 10-hester ifølge produsenten.Click to add image caption

Elektrisk mot bensin: Vinner på støy, taper på fart og rekkevidde

Vår test av utenbordsmotorer viser at den oppgitte effektene på el-motorer ikke er sammenlignbare med bensinmotorer i samme størrelse. På sine hjemmesider sammenligner Torqeedo hestekrefter med bensindrevne påhengere, men både fart, rekkevidde og trekkraft skiller de to motorteknologiene vesentlig.

Publisert Sist oppdatert

Tyske Torqeedo er markedsledende med sine elektriske utenbordsmotorer. Vi har sammenlignet tre av deres motorer mot tre bensindrevne motorer fra Honda med samme oppgitte effekt. Samtlige motorer ble testet på Linders aluminiumbåter i størrelser fra fire til fire og en halv meter.

Vi har målt fart, støyverdier og trekkraft, men fremfor alt kostnader for en viss distanse og hvor langt man kommer i nautiske mil med fulladet batteri eller bensintank. Driftskostnadene er beregnet på grunnlag av en strømpris på 2,50 kroner per kilowatt time og en bensinpris på 18 kroner per liter. Båtene ble belastet med to personer med en samlet vekt på cirka 200 kg med utstyr.

Store forskjeller

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS