Test:

TESTBÅTER: To identiske Linder 400 var testbenk for Hondas 10-hester og Torqeedo 4.0 som tilsvarer en 10-hester ifølge produsenten.Click to add image caption
TESTBÅTER: To identiske Linder 400 var testbenk for Hondas 10-hester og Torqeedo 4.0 som tilsvarer en 10-hester ifølge produsenten.Click to add image caption

Elektrisk mot bensin: Vinner på støy, taper på fart og rekkevidde

Vår test av utenbordsmotorer viser at den oppgitte effektene på el-motorer ikke er sammenlignbare med bensinmotorer i samme størrelse. På sine hjemmesider sammenligner Torqeedo hestekrefter med bensindrevne påhengere, men både fart, rekkevidde og trekkraft skiller de to motorteknologiene vesentlig.

Publisert Sist oppdatert

Tyske Torqeedo er markedsledende med sine elektriske utenbordsmotorer. Vi har sammenlignet tre av deres motorer mot tre bensindrevne motorer fra Honda med samme oppgitte effekt. Samtlige motorer ble testet på Linders aluminiumbåter i størrelser fra fire til fire og en halv meter.

Vi har målt fart, støyverdier og trekkraft, men fremfor alt kostnader for en viss distanse og hvor langt man kommer i nautiske mil med fulladet batteri eller bensintank. Driftskostnadene er beregnet på grunnlag av en strømpris på 2,50 kroner per kilowatt time og en bensinpris på 18 kroner per liter. Båtene ble belastet med to personer med en samlet vekt på cirka 200 kg med utstyr.

Store forskjeller

I våre tabeller med fakta og testresultater ser man at det er store forskjeller mellom de ulike motortypene. Fremfor alt prisene, hastigheten med de større motorene og naturligvis støyverdiene, som er suverene på el-motorene. Også driftskostnadene er svært lave for de el-drevne motorene om man ser bort fra innkjøpspris.

Den store forskjellen mellom de ulike teknologiene, er driftstiden – det vil si hvor langt man kommer på én lading eller én bensintank. For den bensindrevne utenbordsmotoren er den avgjørende faktoren hvor mye bensin man kan ta med seg. Vanligvis har en motor på 10 eller 20 hester en standardtank på cirka 10 liter. Men en 20-hesters bensindreven Honda kommer man nesten fire ganger lengre enn med en tilsvarende Torqeedo i marsjfart. Og ved toppfart blir forskjellene enda større.

På grunnlag av denne testen, kan vi slå fast at det er store forskjeller i den effekten Torqeedo oppgir og faktisk ytelse sammenlignet med bensinmotorer. Sammenligner vi fart, så tilsvarer ikke Torqeedo 10.0 på 10 kilowatt en bensindreven 20-hester, men derimot en 9,9-hester.

Torqeedo Travel 1103 mot Honda 2.3 og 4 hk

Ganske like i fart

Torqeedo Travel 1103 har en effekt som tilsvarer cirka 3 hestekrefter i følge produsenten. Vi valgte derfor å sammenligne denne eldrevne motoren med både Hondas 2,3-hester og 4-hester. Samtlige motorer ble montert på en Linder 440 Fishing som har en vekt på 94 kg uten motor.

LUFTKJØLT: Den minste motoren fra Honda som vi testet, var en luftkjølt 2,3-hester
LUFTKJØLT: Den minste motoren fra Honda som vi testet, var en luftkjølt 2,3-hester

Torqeedo Travel 1103 har en konstruksjon som er enkel å demontere i tre deler: rigg, batteri og rorkult. Batteriet er derfor enkelt å ta med hjem for lading. Motoren har også innebygd GPS-mottaker som viser farten og batteristatus i et display på rorkulten. Et lydsignal gir varsel når gjenstående batterikapasitet er 30 prosent, 20 prosent og 10 prosent av batteritiden.

LETT: Torqeedo Travel 1103 er en enkel motor som lett kan demonteres og transporteres.
LETT: Torqeedo Travel 1103 er en enkel motor som lett kan demonteres og transporteres.

Marsjfart og trekkraft ligger svært nær hverandre når vi sammenligner Travel 1103 og Hondas minste utenbordsmotor på 2,3 hk. Men år det gjelder støynivåene er el-motoren den store vinneren med et lydnivå som ligger hele 20 decibel under den 1-sylindrete Hondaen. Med Hondas 2-sylindrete 4-hester blir forskjellen i støy noe mindre, og havner på 15 decibel. Alle målinger er gjort ved marsjfart, cirka 75 prosent av makseffekten.

STØYSVAK: Den lille el-motoren fra Torqeedo er vesentlig mer stillegående enn Honda-motoren.
STØYSVAK: Den lille el-motoren fra Torqeedo er vesentlig mer stillegående enn Honda-motoren.

Torqeedo Cruise 4.0 mot Honda 10 hk

Stor forskjell i fart

Med el-motoren Cruise 4.0 og Hondas 10-hester fikk vi en interessant sammenligning siden Torqeedoen ifølge produsenten tilsvarer en 10-hester.

PLANER: Hondas 10-hester skyver testbåten Linder 400 Sportsmann opp i plan. I testen målte vi en toppfart på 14,5 knop.
PLANER: Hondas 10-hester skyver testbåten Linder 400 Sportsmann opp i plan. I testen målte vi en toppfart på 14,5 knop.

Med en vekt på kun 18,3 kg er Cruise 4.0 lett, og kan enkelt hektes av akterspeilet slik at man kan ta den med seg hjem. Også denne motoren har et display med GPS-data, ladestatus, hastighet og distanse man kan kjøre får batteriene må lades.

Hondas 10-hester er en to-sylindret motor med et sylindervolum på 222 ccm, noe som er vanlig blant sammenlignbare bensindrevne utenbordsmotorer i denne effektklassen.

RIMELIG: Driftskostnaden med Torqeedo Cruise 4.0 er tre ganger lavere enn med 10-hesteren fra Honda. Men også toppfarten er vesentlig lavere enn med bensin.
RIMELIG: Driftskostnaden med Torqeedo Cruise 4.0 er tre ganger lavere enn med 10-hesteren fra Honda. Men også toppfarten er vesentlig lavere enn med bensin.

Begge motorene ble testet på en Linder 400 Sportsman som er laget for planende hastigheter og båten veier cirka 125 kg uten motor. I denne sammenligningen er Hondaen den store vinneren i samtlige hastigheter, rekkevidden på en standardtank og trekkraft. Torqeedo er derimot suveren når det kommer til støy, og ligger hele ti decibel under Hondaen. Driftskostnaden er dessuten tre ganger lavere enn med den bensindrevne 10-hesteren.

SEPARAT: De større el-motorene Cruise 4.0 og 10.0 har separate batterier med en spenning på 48 volt.
SEPARAT: De større el-motorene Cruise 4.0 og 10.0 har separate batterier med en spenning på 48 volt.

Torqeedo Cruise 10.0 mot Honda 20 hk

Stor forskjell i pris

Også med el-motoren Torqeedo Cruise 10.0 fikk vi en interessant sammenligning med Hondas 20-hester. Forskjellen i pris er stor. Det samme gjelder fart og trekkraft.

Cruise 10.0 har en effekt på 10 kilowatt som ifølge produsenten tilsvarer 20 hestekrefter. De to ulike motorene veier omtrent det samme, rundt 48 kg.

Cruise 10.0 kan drives enten med litiumbatterier eller med AGM-batterier. Motordata med informasjon om batteristatus med mer presenteres i et display på boksen med manøverhendel. Denne motoren er dessuten utrustet med powertrim og tilt.

Hondas 20-hester er en to-sylindret firetakter med et sylindervolum på 350 ccm.

HALVERT: Forbrukskostnadene ligger over femti prosent lavere om man velger el-motoren.
HALVERT: Forbrukskostnadene ligger over femti prosent lavere om man velger el-motoren.

Testresultatene med disse motorene følger omtrent samme mønster som med 10-hesterne. Honda 20 er nesten dobbelt så rask som Torqeedo 10.0, og også Hondaens trekkraft er høyere. Støynivået er derimot langt lavere på el-motoren, og forbrukskostnadene er mer enn femti prosent lavere med el-motoren. Når det gjelder rekkevidde, vinner Hondaen stort siden man kommer opp til 50 nautiske mil avgårde med en ti liters tank – mot drøye 12 nautiske mil med Torqeedo.

Merknader: 1) Vi har ikke testet motorenes effekt. Disse opplysningene har vi hentet fra Honda og Torqeedo. Testverdiene er målt med 100 prosent effektuttak (=toppfart). Belastning i båten 200 kg. Støyverdien er målt ved førerens øre, cirka en meter fra motoren. Trekkraften i kilopond (kp) er målt med fjærvekt. Driftskostnad er beregnet med utgangpunkt i en strømpris på 2,50 kr/KWh og en bensinpris på 18 kroner per liter. Distanse i nautiske mil: Den distansen i nautiske mil man kommer i marsjfart med el-motorens batteri. 1) Forbruksmåling har ikke vært mulig å gjennomføre. 2) Mulig distanse i marsjfart med en bensintank på 10 liter.
Merknader: 1) Vi har ikke testet motorenes effekt. Disse opplysningene har vi hentet fra Honda og Torqeedo. Testverdiene er målt med 100 prosent effektuttak (=toppfart). Belastning i båten 200 kg. Støyverdien er målt ved førerens øre, cirka en meter fra motoren. Trekkraften i kilopond (kp) er målt med fjærvekt. Driftskostnad er beregnet med utgangpunkt i en strømpris på 2,50 kr/KWh og en bensinpris på 18 kroner per liter. Distanse i nautiske mil: Den distansen i nautiske mil man kommer i marsjfart med el-motorens batteri. 1) Forbruksmåling har ikke vært mulig å gjennomføre. 2) Mulig distanse i marsjfart med en bensintank på 10 liter.