Praktisk vedlikehold Volvo Penta DPH-drev

TIL DOKTOREN: Sigbjørn Paulsen foretok en full helsesjekk på reportasjebåtens drev etter 1700 driftstimer.
TIL DOKTOREN: Sigbjørn Paulsen foretok en full helsesjekk på reportasjebåtens drev etter 1700 driftstimer.

Helsjekk etter 1700 timer

Etter 1700 timer og ni driftsår var det på tide med en full helsesjekk av DPH-drevet på reportasjebåten. Hvordan var egentlig tilstanden etter så omfattende bruk?

Publisert

Båtmagasinets reportasjebåt ble levert ny i juni 2012 og har per dags dato 1820 motortimer. Båten er i bruk året rundt og har i snitt gått rundt 200 timer i året. I november ville vi ha en full gjennomgang av drev og motor foran kommende sesong. Anslagene for livslengden på et Volvo Penta DPH-drev varierer, men ifølge Volvo Penta-mekaniker Sigbjørn Paulsen hos Paulsen Mek Sveis og Motorverksted, kan det begynne å røyne på etter 1500 timer, avhengig av drevgenerasjon.

- En full gjennomgang med bytting av alle pakninger, kontroll av toleranser, slitasje på aksler og ikke minst ettertrekking på de rette plassene kan helt klart bidra til å unngå havarier. Den jobben som vi nå gjør med dette drevet er anbefalt etter rundt 800 timer, sier Sigbjørn Paulsen, som har bred erfaring med Volvo Penta-installasjoner både i kommersielle fartøyer og fritidsbåter.

Føre var

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS