Dette er på en flybridge
Princess lanserer en 88 fot lang yacht med en flybridge litt utenom det vanlige.
Vi vil nok neppe se mange av disse båtene i Norge. Prisen begynner på 45 millioner kroner med norske avgifter, og du trenger mannskap for yachten. Princess 88 er en helt ny serie fra den britiske båtprodusenten, med skrog optimalisert for lang rekkevidde, hvor det skal være hentet mye fra Princess 40M. Båten skal ifølge produsenten ha en unik v-bunn som skal gi gode og langtrekkende sjøegenskaper.
Stor flybridge
Princess 88 MY har en enorm flybridge. Den er til og med stor nok til å romme et lite basseng, bak førerplassen og det store spisebordet som har plass nok til familien. På babord side for spisegruppen er en bar. Flybridgen er ikke mindre enn at det er plass til en rekke solsenger akter for bassenget. Som tilleggsutstyr får du hardtop for flybridgen.
Terrasse
Trekker vi ned til salongen minner det mer om en stor stue, bortsett fra at den har upåklagelig sjøutsikt fra den store sofagruppen. Her er det også gjort plass til en spisestue, om det blir for kaldt å sitte på flybridgen. En mellomløsning er å åpne verandadøra på styrbord side, senke terrassedørken og sette seg ut. Dette er en løsning vi har sett tilsvarende på flere yachter de siste årene.
Fire dobbelkøyer
Frister det å føre båten selv? Vi trekker inn i førerhuset. På babord side er det en stor u-sofa om styrmannen skulle ønske selskap på overfarten.
Vi kommer ikke utenom eierlugaren. Her er det til og med kontorplass med sjøutsikt, eventuelt et sminkebord, alt etter behov. Lugaren har stort bad med dusj, toalett og to vasker. I tillegg er det enda en større lugar ved baugen, der også med eget bad, men ikke riktig så fasjonabelt. To mindre lugarer, med mulighet for dobbelkøye i begge, deler på samme bad. Mannskapet har en lugar helt akter, med egen inngang.
Trenger mannskap
Standard koster Princess 88 MY 45 millioner kroner. Ifølge daglig leder Eva Dammen på Vollen Båtsenter er det mye utstyr inkludert i prisen, selv om det ikke er noe problem å legge til enda mer utstyr for ytterligere millioner.
– Det er veldig mye standard, som alt av navigasjonsutstyr, aircondition, griller, hvitevarer og mye mer, sier Dammen til Båtliv. Selv om ikke akkurat denne modellen kommer til Norge, så ser hun ikke bort fra at det kan komme noe i tilsvarende størrelse.
– Nå har aldri Norge vært et stort marked for en så stor båter, siden man trenger mannskap, noe det ikke er tradisjon for i Norge. De aller fleste kjøper båt for å dra ut med familien. Ofte er det mann og kone som bruker slike båter som Princess 88. For eksempel er det tykke tau om bord, så enten må kona være sterk, eller så er det naturlig med mannskap, sier Dammen.
Se animasjon av den nye båten: