VINTERLAGRING: Båtsesongen snart over og nå mange gjør båten klar for vinterlagring.
VINTERLAGRING: Båtsesongen snart over og nå mange gjør båten klar for vinterlagring.

800 millioner i båtskader i fjor

13 376 båtskader og nesten 800 millioner kroner i utbetalinger. Det er fasiten for fjoråret, og nå går fagsjef Edmond Wold Gaulen i Frende Forsikring ut med en tydelig advarsel før høsten for alvor setter inn.

Publisert

– Båtsesongen går mot slutten, og det du gjør med båten nå avgjør hvorvidt du får en svindyr regning om noen måneder, sier Wold Gaulen.

Tallene er hentet fra Finans Norge, og viser at gjennomsnittlig skadeutbetaling i fjor lå på nærmere 60 000 kroner. Mange av skadene skjedde mens båten sto stille – og slett ikke var i bruk.

– Småfeil og dårlig vinterlagring kan bli kjempedyrt hvis du ikke gjør jobben skikkelig nå, sier han.

Mange lagrer hjemme 

PÅ LAND: Edmond Wold Gaulen, fagsjef båt, Frende Forsikring sier det tryggeste er å lagre båten på land.
PÅ LAND: Edmond Wold Gaulen, fagsjef båt, Frende Forsikring sier det tryggeste er å lagre båten på land.

En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Frende viser at 39 prosent av båteiere setter båten i opplag for vinteren. 28 prosent lagrer den i egen hage. Bare 8 prosent benytter havn med organisert vakthold, mens 17 prosent har båten i havn uten noen form for overvåking.

– Det tryggeste er å lagre båten på land, gjerne hos profesjonelle aktører. Da slipper du problemer og kan få hjelp til vedlikehold gjennom vinteren. Men det koster, og mange velger derfor å ha båten hjemme eller på vannet, sier Wold Gaulen.

– Og det funker helt fint, hvis du bare vet hva du gjør, understreker han.

Dette svarer båteiere om vinterlagring (Frende/Norstat):

  • Opplag: 39 %

  • Hjemme i hagen: 28 %

  • Havn uten vakthold eller kameraovervåking: 17 %

  • Havn med organisert vakthold: 8 %

  • Havn med kameraovervåking, men uten vakthold: 7 %

Ikke glem kulelåsen

En populær lagringsmåte er å ha båten på henger. Det er praktisk, men kan være risikabelt dersom man ikke tar riktige forholdsregler.

– Da må du huske å sikre hengeren med kulelås, hvis den ikke er koblet til en bil eller et fast punkt. En kulelås låser selve hengerfestet og hindrer at hengeren lett kan kobles til en bil og kjøres bort, sier Wold Gaulen.

Han minner også om at plasseringen av hengeren er avgjørende.

– En henger er enklere å stjele hvis den står lett tilgjengelig, så tenk også over hvor du plasserer den. Det er 100 prosent ditt ansvar at båt, motor og alt av utstyr lagres forsvarlig.

– Husk også å sikre at dekket er i orden, og at båten står stødig og kan tåle en høststorm, sier han.

Mus, snø og båter som velter

De neste månedene byr på røft vær med storm, kraftig vind, nedbør og snø – og båten må være rigget for å tåle det. De vanligste skadene om høsten og vinteren skyldes dårlig sikring og manglende tilsyn.

– Vi ser båter i opplag som velter, båter som fylles med snø og til og med båter som får besøk av både mus og rotter, sier Wold Gaulen.

Han understreker viktigheten av jevnlig tilsyn, uansett hvordan båten er lagret.

– Du må gå om bord og sjekke at alt er i orden. Pass på at det ikke har kommet regnvann i motorrommet. Husk at det er unntak i båtforsikringen hvis du får skader på grunn av frost og nedbør. Derfor er både godt utstyr og regelmessig tilsyn avgjørende, avslutter fagsjefen.

Tips til vinterlagring

Vinterlagring på sjøen
Tøm septikktanken og ferskvannstanken.
Fyll frostvæske i toalett og vannlåsene.
Sjekk nivået på frostvæsken i motoren og mål frysepunktet.
Bytt gjerne motorolje og oljefilter.
Fyll opp drivstofftanken.
Hvis du mistenker urenheter i tanken, bør du tømme den helt, rengjøre den og bytte alle drivstoffilter.
Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og smør med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, og smør dem med fett.
Vask båten grundig både innvendig og utvendig. Husk å tørke opp alt vann.
Luft ut innredningen i båten for å unngå kondens, også i motorrommet.
Bruk gjerne fuktsluker eller vedlikeholdsvarme.
Dekk til båten med presenning hvis du kan. Husk å spenne opp presenningen så snø og vann renner av.
Gå over alle fortøyninger, sjekk innfestinger og pullerter.
Kilde: Redningsselskapet

Vinterlagring på land
Ta opp båten og vask den grundig både innvendig og utvendig.
Du sparer mye arbeid hvis du fjerner groe og skjell med en gang.
Husk å tørke opp alt vann.
Luft ut innredningen i båten for å unngå kondens, også i motorrommet.
Kjør motoren i ferskvann, det gjelder også sjøvannsystemet til innenbordsmotoren.
Sjekk nivået på frostvæsken i motoren og mål frysepunktet.
Bytt gjerne motorolje og oljefilter.
Fyll opp drivstofftanken.
Hvis du mistenker urenheter i tanken, bør du tømme den helt, rengjøre den og bytte alle drivstoffilter.
Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og smør med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
Beveg alle bunnventiler og overbordventiler, og smør dem med fett. Du kan gjerne la bunnventilene stå åpne når båten står på land.
Steng av hovedstrømbryteren, eller koble fra batteriet.
Sjekk brannslukningsutstyr, sikkerhetsutstyr og pyroteknisk utstyr, og pass på utløpsdatoen.
Ta gjerne utstyret med på land og oppbevar det frostfritt.
Ta med verdisaker på land.
Tøm båten for puter og annet som lett får jordslag.
Installer en frostvakt for å holde det litt varmt i lugar og motorrom.
Sjekk båten jevnlig gjennom hele vinteren.
Kilde: Redningsselskapet og Frende

Denne artikkelen baserer seg på en pressemelding fra NTB/Frende Forsikring.