FREMTIDEN: På Hoc finner du en 29-tommers skjerm som kan gi alt av informasjon. Systemet vekker oppsikt, og er alt kjøpt opp av Navico. Foto: HOC Yachts.HOC Yachts
STANDARDER: Elektronikkaktørene slåss nå om strategiske allianser. Det er en kamp om standarder og data. Foto: HOC Yachts.HOC Yachts.
EKSPERT: Rolf Fossumstuen i Navico sier at vi står foran et stort skifte innen båtelektronikk. Axel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
BIL: Beneteau samarbeider med Peugeot, som også har nye ideer på hvordan dashbordet på bil skal være, og mener det er riktig at instrumentene skal være over rattet. De har også tro på mekaniske knapper.Axel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
KONTROLL: NaviOP er et strømstyringssystem styrt fra en plotter. Det gjør installeringen enklere, og gir nye muligheter. Axel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
KOBLINGER: Med EmpirBus er det plassert flere koblingsbokser rundt om i båten. Disse har elektroniske sikringer, og kobles sammen med en tykk kabel. Axel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
OPPSETT: Å sette opp ett CanBus-system krever ny kunnskap. Systemet på programmeres via en PC. Axel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
NaviOP DataAxel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
NaviOP boksAxel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
Programmere EmpirBusAxel Nissen-Lie/Norsk Maritimt Forlag AS
StyringspanelSeilas
Slaget om dashbordet
Båtbransjen lærer av bilindustrien, og snart kan du få båten til å legge til kai med et tastetrykk.