Hydrofoil i Oslofjorden?
Båtmagasinet skrev 15. november at Ruter Oslo, Asker og Drammen har testet en foilferge fra Candela i Oslofjorden. Dette har skapt mange reaksjoner.
Testturen i Oslofjorden forrige uke vekket stor begeistring blant de deltagende.
– Slike båter er fremtiden, sa varaordfører i Asker, Monica Vee Bratlie, til Båtmagasinet. Hun deltok selv på prøveturen i Oslofjorden.
Rask, utslippsfri og lett
Den elektriske hydrofoilen var en Candela P-12. Hydrofoilen er elektrisk, utslippsfri og med minimale driftskostnader. Den har en pris på i overkant av 29 millioner kroner. Båten veier 11 tonn og trenger ikke en massiv fergekai for passasjertrafikken. Hydrofoilen lager svært lite med hekkbølger sammenlignet med fergene som i dag trafikkerer Oslofjorden. Foilbåtene kan frakte passasjerer i en meter høye bølger, men vil slite i en isvinter. Tre slike har erstattet to vanlige passasjerferger i Stockholm.
Ruter følger teknologien tett
Ruter deltok også med sju personer på prøveturen med Candela tirsdag forrige uke.
– Det var en behagelig båtreise på en dag med rolige vær- og bølgeforhold på fjorden. Candela sin elektriske båt tilbyr noe annet enn dagens elektriske fergetilbud på Oslofjorden, med små hurtiggående båter som med ca. en tiendedel av passasjerkapasiteten på dagens ferger. Vi følger med på den teknologiske utviklingen for utslippsfrie passasjerbåter, og i forberedelsen til anbud for nye båtkontrakter i Oslofjorden fra 2034 vil vi ha dialog med leverandører og operatørselskaper rundt hvilken teknologi som er aktuell for utslippsfrie ferger og hurtigbåter i vårt område, uttaler pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen.
Mange skeptiske
I Båtmagasinets kommentarfelt på Facebook har det i ettertid av testturen kommet en del reaksjoner. Flere frykter at hydrofoilferger ikke takler is og bølger i Oslofjorden, og at det er plass til altfor få passasjerer til å dekke behovet i rushtiden i Osloområdet. Prisen på over 29 millioner per ferge, imponerer heller ikke de fleste.
En omtalte det som et ubrukelig leketøy:
“Den vil slås i stykker hver gang den treffer et fremmedlegeme i vannet. Is tåler den heller ikke antydning av. Vil være mer ute av drift enn i trafikk! Ferger må være robuste for å ha en akseptabel regularitet.”
En annen skriver: “ Jeg tenker at prisen på denne og maks 30 personer er helt borte i natta, som de fleste miljø/grønne tiltak. Dette er på ingen måte bærekraftig.”
Candela svarer kritikken
– Det stemmer at Candela P-12 ikke er en isgående båt, men i Oslofjorden ligger det sjelden is. Det gjør det derimot i Stockholm, hvor båten har kunnet operere 9 til 10 måneder i året. Det går helt fint å kjøre i issørpe, skriver pressesjef i Candela Mikael Mahlberg.
Han skriver videre at hydrofoil-teknologien gjør at båten går bedre i bølger enn en tilsvarende 12-meters konvensjonell båt.
– P-12 er designet for å gå foilende i opptil 1 meters signifikant bølgehøyde – altså de fleste dagene på Oslofjorden. Er bølgene større enn det, må man gå saktere, det vil si maks 12 knop i deplassérende modus. Candela P-12 er utviklet for kaldt klima, i Sverige, og med hjelp fra norske DNV. Når det gjelder plass til passasjerer: Candela P-12 har plass til 30 personer, hvilket er mye mindre enn de store fergene som går på mange linjer i dag, og det er helt bevisst. Årsaken er at mange ferger går halvtomme og dermed bruker penger og diesel unødvendig på tomme seter. Vi vil erstatte dagens få, store, langsomme og halvtomme ferger med mange små, raske P-12 som fylles opp – omtrent som et busslinjesystem på sjøen.
Når det gjelder kostnader: P-12 er omtrent 60 % billigere å drive enn en tilsvarende dieseldrevet hurtigbåt i samme størrelse, fordi den flyr og bruker svært lite energi. Den krever heller ikke dyr ladeinfrastruktur. Sammenlign det med dagens elektriske hurtigbåter, som krever skiftestasjoner og koster svært mye penger,
Det er verdt å påpeke at vi nå har kjørt vellykket trafikk med P-12 i Stockholm og der vist at teknologien er pålitelig, og at vi har halvert reisetidene takket være en tillatelse til å foile inne i byen. Region Stockholm har selv sagt at pilottrafikken har vært svært vellykket, og er nå i ferd med å utarbeide en rapport, skriver pressesjef Mikael Mahlberg i Candela.