Goldfish X9 og Evoy

RASK: Med Evoys elektriske innenbordsmotor har Goldfish X9 en rekkevidde på rundt 30 nautiske mil, eller en times drift. Det tilsvarer cirka 10 prosent av rekkevidden til en tilsvarende fossildreven båt.

Test av Goldfish X9 med elmotor fra Evoy på hekken

Og dermed hadde vi kjørt elbåt i over 50 knop. En norsk båt, med norskutviklet elektrisk fremdriftspakke. For få år siden ville det vært utenkelig. Er den strømdrevne gullfisken starten på et nytt industrieventyr? Oppdrettsindustrien har i alle fall meldt sin interesse.

Publisert Sist oppdatert

I havna i Florø ligger en Goldfish X9 – som representerer noe av det ypperste innen sin smale nisje i Norge, sannsynligvis også i Europa. En ganske kompromissløst bygd RIB på 9,7 meter som i «standardversjon» tilbys med motorer fra 300 til 2x450 hester – med et fartspotensiale som ifølge produsenten ligger mellom 50 og 82(!) knop.

I Evoy sin versjon av X9 er drivstofftanken på 630 liter erstattet med to batterier på «126 kWh satt sammen i en 800 volt konfigurasjon», ifølge Evoy-gründer Leif A. Stavøstrand. Under motorromsluka, der man vanligvis hadde forventet å finne en stor, fossildrevet motor, er det intet annet å se enn noen deksler. Og lengst bak kan man skimte en hvit boks som skjuler en elmotor som kan levere opp til 800 hk. Kreftene overføres til vannet via et konvensjonelt Mercruiser Bravo One-drev med singel propell.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER