
Test Bavaria SR 36

Test av cabincruiseren Bavaria SR 36
Bavaria lanserte sin første motorbåtmodell i 2001 – Bavaria 27 Sport. Gjennom tyve år har motorbåtene vokst atskillig i størrelse og volum. Men også layout og løsninger er nå tydelig skreddersydd for å møte behovene til et skandinavisk publikum, noe nyheten Bavaria SR36 er et tydelig eksempel på.
Bavaria SR41, som lansert i 2019, var den første båten i den nye modellserien fra Bavaria Yachts. Den mektige 41-foteren har siden blitt en suksess med over 120 solgte båter, og den ble også kåret til vinner av Motor Boat of the Year 2022. Kombinasjonen av store, sosiale områder i salongen og høy bokomfort treffer kundene, ikke minst her i Norden.
Oppfølgeren Bavaria SR36 er en mindre versjon av 41-foteren, og den følger opp i samme moderne formspråk og med layout og løsninger tilpasset familiebåtliv i skjærgårdsmiljø. Bavaria SR36 er en vel gjennomtenkt, kompakt familiebåt med smarte løsninger. Selv om modellbetegnelsen tilsier at båten er 36 fot, så både er den og oppleves den som større.
Båten har et helt nydesignet skrog, og det er Bavarias utviklingsteam sammen med den italienske designeren Marco Casali som står bak designet. Casali har flere ganger vært på besøk i Norge for å forstå hvordan vi i Norden bruker våre båter. Særlig den norske importøren har deltatt i utviklingsarbeidet med den nye modellen og gitt en rekke innspill med hensyn til funksjonell utforming.
Båtmagasinet testet Bavaria SR36 i Tyskland under optimale forhold for nettopp denne typen båt: Sol og vindstille.
SPESIFIKASJONER | |
STØRSTE LENGDE: | 12,28 meter |
SKROGLENGDE: | 10,87 meter |
STØRSTE BREDDE: | 3,85 meter |
VEKT TØRR BÅT: | 8 000 kg |
VEKT FULLASTET BÅT: | 9 500 kg |
KAPASITETER I LITER | |
FERSKVANN: | 250 |
DRIVSTOFF: | 500 |
SEPTIK: | 70 |
Sjøegenskaper
Bavaria SR36 er en kraftpakke. Båten vi testet var utstyrt med to Volvo Penta D4–300 på 300 hk hver med drev. Til tross for at båten veier nesten 12 tonn, er den svært responsvillig og går lett opp i plan. I det øvre fartsområdet er båten sporty og har rikelig med krefter. Vi målte toppfarten til 31 knop, hvilket er 3-4 knop lavere enn man burde kunne forvente. En komfortabel marsjfart ligger i området rundt 25-26 knop. Da går motorene på drøye 3 000 omdreininger per minutt.
Volvo Pentas elektroniske styring gir en veldig smidig og uanstrengt kjøreopplevelse. Den som vil, kan komplettere systemet med joystick, noe som ytterligere forenkler finmanøvreringen. Baugpropell og trimplan er ekstrautstyr, men noe man absolutt bør velge på en så stor båt – også om man velger joystickløsningen.
Denne modellen er ikke tilgjengelig med singel motorisering eller D6-motorer. Alternativet til installasjonen i testbåten er doble V6 eller V8 bensinmotorer. Båter som selges i Norden vil primært bli utrustet med dieselalternativet.
Førerplassen
Førerplassen er veldisponert og funksjonell. Rett foran føreren sitter det doble multifunksjonsskjermer. Standard er to 7-tommere fra Simrad, men denne løsningen kan oppgraderes med to 9-tommere eller to 12-tommere. I vår testbåt satt det siste alternativet. Dessuten hadde båten Navicos betjeningspanel med knapper. Det er et bra tillegg, særlig når man skal betjene skjermene i litt sjøgang.

Føreren sitter relativt høyt og har bra sikt forover gjennom en gigantisk vindskjerm med to solide vindusviskere. Også til sidene er sikten god, og sidevinduene kan åpnes. På passasjersiden er det en sitteplass for passasjerer i form av sjeselongløsning som fungerer bra både i havn og underveis.
MOTORFABRIKAT: | 2xVolvo Penta |
MODELLBETEGNELSE: | D4-300 |
ÅRSMODELL: | 2022 |
DRIVSTOFFTYPE: | Diesel |
YTELSE HK: | 300 |
ANTALL SYLINDERE: | 4 |
MAX TURTALL IHHT. PRODUSENT: | 3 500 o./min. |
MAX TURTALL I TEST: | 3 615 o./min. |
MOTORALTERNATIVER: | |
- Volvo Penta diesel 2xD4-300 EVC | |
- Volvo Penta bensin 2xV8-300-CE 5,3 l | |
- Volvo Penta bensin 2xV6-240-CE 4,3 l | |
- MerCruiser bensin 2x6,2l-350 DTS EC | |
TYPE FREMDRIFT: | DPI-drev |
PROPELLER: | H5 |
ANTALL BLAD: | 3+4 |
BATTERIBANK | |
FORBRUK: | 2x140 Ah AGM |
START: | 2x95 Ah AGM |
EKSTRA: | 1x140 Ah AGM |
LADESPENNING FORBRUK I VOLT: | 14,1 |
LADESPENNING START I VOLT: | 14,1 |
Byssa
Et tydelig signal om at den tyske produsenten lytter til sine nordiske forhandlere er at byssa er flyttet opp i salongen i SR-modellene. På babord side er det en stor byssebenk med god oppbevaringsplass, kokeapparat (propan eller elektrisk) og plass til 80 liters kjøleskap (ekstrautstyr). Den som vil ta en kopp kaffe eller et lite måltid mer anonymt, kan gjøre det i den lille bysseavdelingen som er plassert under dekk. Denne byssa mangler kokemulighet, men har et 65 liters kjøleskap, vask og plass til mikrobølgeovn og TV.

Uteplassen
Uteplassen har et sosialt og gjennomtenkt arrangement med god plass til familie og venner. Seks personer får lett plass rundt bordet. Seteryggen på akterbenken kan vendes, slik at man får en U-sofaløsning vendt mot badeplattformen. Også denne sittegruppen kan utstyres med et lite bord. Et herlig sted å innta frokosten. Alternativt kan bordet erstattes av en oppbevaringsmodul med stueplass til fendere og fortøyningstau. Sistnevnte løsning er antakelig den man har mest glede av i nordisk skjærgård.

Båten har en ekstra lang badeplattform integrert i skroget. Produsenten tilbyr også en versjon med hev- og senkbar plattform som ekstrautstyr. De ekstra brede dollbordene gjør at man kan bevege seg trygt frem på fordekk, med høy rekke utvendig og gripemulighet langs hardtopen. Rekka ender i en pulpit med baugåpning, noe som igjen understreker at båten er rettet mot et nord-europeisk og skandinavisk marked.

De store glassflatene og den store takluken i hardtopen gjør uteplassen lys og anvendelig uansett vær. Kundene kan velge mellom to forskjellige takluker, enten i glassfiber eller i kanvas, der den sistnevnte løsningen gir maksimal åpning. Bavaria SR36 kan leveres som hardtopmodell eller i coupéversjon med bakvegg. Et tredje layoutalternativ er en såkalt ”Open-top”-versjon med lavere vindskjerm og plass til en Biminitop.

MÅL I CM | |
DOLLBORD, BREDDE: | 32 |
BADEPLATTFORM: | 80x362 |
STÅHØYDE: | |
UNDER HARDTOP: | 200 |
VED FØRERPLASS: | 200 |
HOVEDLUGAR: | 198 |
STIKKLUGAR: | 198 |
PÅ TOALETT: | 190 |
KØYEMÅL | |
HOVEDLUGAR: | 160x200 |
STIKKØYE: | 2 stk. 80x200/200x212 |
DESIGNKATEGORI: | B/C |
MAKS. ANTALL PERSONER: | 8/10 |
MAKS. ANTALL PERS. OG LAST I KG: | - |
MAKS. MOTORSTYRKE: | 700 HK |
PRIS FRA (INKL.AVG.): | Cirka 4 000 000 kroner |
PRIS TESTET BÅT (INKL. AVG.): | Cirka 4 500 000 kroner |
KONSTRUKTØR: | Marco Casali |
PRODUSENT: | Bavaria Yachts |
PRODUKSJONSLAND: | Tyskland |
Hovedlugar
Hovedlugaren er en romslig senterlugar med to køyer som er plassert tverrskips. Vil man ha en ekstra stor dobbeltkøye, finnes det ifyllingsputer som gir en køye på 2,10x2,00 meter. I lugaren er det godt med lysinnslipp fra store skrogvinduer på begge sider. Løsningen med sjeselong vis-á-vis førerplassen, gir rikelig med volum og god ståhøyde i omkledningsavdelingen. Langs skroget på styrbord side er det en sjeselong der man kan hvile eller sette seg ned når man skifter klær. Denne fungerer også en ekstra køye.
Gjestelugar

Lugaren forut under fordekk har en dobbeltkøye. Båten er tilgjengelig både i en versjon med separat lugar forut, eller en åpen løsning der man får en romslig «suite» i tilknytning til sittegruppen og den lille byssa under dekk. Vår testversjon hadde den sistnevnte løsningen i kombinasjon med separat senterlugar. Denne køya egner seg derfor best som gjestekøye. For barnefamilier vil imidlertid denne dobbeltkøya være det naturlige valget for foreldrene, mens senterlugaren gir køye- og tumleplass for to barn. I lugaren forut er det bra med naturlig lysinnslipp via store ventiler og her er rikelig med stueplass.
Toalettrom
På styrbord side, forenom førerplassen, er det et romslig baderom med separat dusj- og toalettavdeling adskilt med en foldedør. Ståhøyden er på 1,90 meter. I den fremre avdelingen er det servant, underskap og overskap med speil på dørene. Et skrogvindu med koøye som kan åpnes sørger for både lys og ventilasjon.

Konklusjon
Bavarias motorbåter har gjennomgått en betydelig utvikling i de drøyt tyve årene som har gått siden den første 27-foteren ble lansert. Detaljarbeider og finish er vesentlig forbedret, og også kvaliteten på tekstiler og beslag er hevet mange hakk. Fremfor alt er det tydelig at Bavaria orienterer seg mer mot det nordiske markedet gjennom å tilpasse båtene med dekkslayout og løsninger som er skreddersydd for skjærgårdsbruk.
TURTALL | FART | FORBRUK L./N.MIL |
3 615 | 31,0 | - |
3 530 | 30,0 | 3,9 |
3 200 | 26,1 | 3,6 |
3 000 | 22,5 | 3,8 |
2 800 | 19,1 | 3,9 |
MAKS TURTALL: | 3 615 o./min. |
MAKS FART: | 31 knop |