Klar for sesongstart?

KLAR TIL TOKT? Kysten kan by på fantastiske båtturer tidlig på våren.

Trygg båttur i påsken!

Påsken betyr sesongstart for de ivrigste båtfolkene. Dette innebærer også en tidlig sesongstart, der våren mange steder neppe helt har ankommet.

Publisert Sist oppdatert

Men Redningsselskapet ser på høytidskalenderen og planlegger sine beredskapsressurser etter dette. For selv om gradestokken fremdeles viser minusgrader i deler av landet øker aktiviteten i havner og på opplagsplasser. Påske er for mange ensbetydende med klargjøring av båt og gjerne en første tur for året.

Bare husk at selv om lufttemperaturen skulle varsle vår og kanskje nesten forsommer - om vi er heldige - er det ennå vinter i vannet.

– Våre 53 fast- og frivillig bemannede redningsskøyter langs norskekysten har god beredskap inn mot påsken. Båtfolket skal vite at vi er der for dem, og jeg tror det er ekstra viktig at vi står for en ekstra trygghet når mange skal gjennomføre årets første tur, sier Tobias Bang-Hansen, direktør for avdeling sjø i Redningsselskapet.

Rask aksjon viktig

Men skulle uhellet være ute er det skipper og mannskap som er førstelinjeredningen. Faller du ut i vann som er 15 grader eller kaldere, kan du oppleve å få kuldesjokk. Rundt 75 prosent av alle drukningsulykker i Norge skjer etter at en person faller i vannet fra land eller fra båt. Kunnskap om kaldt vann og kuldesjokk kan redde ditt og andres liv, fastslår Redningsselskapet.

– Det er viktig å ta gode forholdsregler hvis du skal ut med båt i påsken. Bruk riktige klær for årstiden og husk redningsvest, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet.

Sjekk båt og utstyr

Redningsselskapet gjennomførte over 8000 oppdrag i 2022. Flesteparten av handler om fremdriftsproblemer, ofte knyttet til motortrøbbel, tekniske feil eller drivstoffmangel. Mye er gjort med gode forberedelser, og Redningsselskapet anbefaler alle å bruke litt ekstra tid på service og vedlikehold før årets første båttur. Følg også med på værmeldingen og ta med en ekstra kanne med drivstoff. Dette kan utgjøre forskjellen på en god og dårlig dag på sjøen.

Nøkkelpunkter for vårklargjøringen

    • Sjekk motorens olje- og kjølevæskenivå.
    • Kontroller batterispenning og lad batteriet ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V hvilespenning (uten belastning). 12,3 V indikerer halv kapasitet, mens 12 V indikerer kritisk lav spenning.
SJEKK BATTERIET: Slik skal det ikke være. Rengjør polene, sett det inn med litt fett og reparer dårlige kabler. I tillegg må spenning og ladestatus være «på stell».
  • Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  • Beveg alle ventiler og se etter lekkasjer.
  • Sjekk ledninger og slanger. Se etter brudd eller slitasje.
  • Sjekk og rengjør drivstoffilteret.
  • Test vinsjer, drev, trimflaps og ror.
  • Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje.
  • Sjekk at motoren har stabil kjøling. Gummiimpellere kan bli harde og sprekke når de står tørt. Bruk verksted til å skifte impeller med mindre du er motorkyndig.
  • Sjekk datostempling på utløsermekanisme i redningsvestene.
  • Kall opp nærmeste kystradio for test av VHF-en.
SLITEDEL: Impelleren i motorens kjølevannspumpe har begrenset levetid.